Tips en tricks voor een stage in het buitenland

08:00 The DIY Life 0 Comments

Dit jaar moet ik voor mijn opleiding IBL (International Business and Languages) vijf maanden naar het buitenland om daar stage te lopen op het gebied van marketing, sales en export. Oftewel: een enorme uitdaging. Hoe pak je dat aan? Waar ga je heen? Wat moet je allemaal regelen? Kortom: allemaal onzekerheden. De belangrijkste vragen ga ik er voor je uithalen en die heb ik in dit artikel beantwoord. Heb je nog vragen die er niet bij staan? Stel ze dan op Facebook of Instagram met de #theDIYlife-stage!
Wanneer moet ik beginnen met zoeken?
Op mijn opleiding is de deadline dat alles vóór 1 december geregeld moet zijn. Dan heb je theoretisch gezien vanaf 1 september drie maanden de tijd om een stageplaats te vinden. Mijn ervaring is dat je soms bij een aantal bedrijven tegelijk een stageverzoek moet indienen, omdat sommige bedrijven geen stagiaires aannemen, of je niet kunnen begeleiden. Ook kan het zijn dat je wel een sollicitatieprocedure hebt gehad, maar niet door bent naar de volgende ronde. In de tussentijd wacht je wel op een reactie, en ik raad je aan om een aantal stagebedrijven tegelijkertijd te benaderen. Soms moest ik drie weken wachten op een reactie (hou daar ook rekening mee!).

Welk land?

Om te beginnen wil ik je een hele belangrijke vraag stellen: welke talen spreek je? Als je geen Zweeds spreekt, zou ik je niet aanraden om naar Zweden te gaan, tenzij je de taal heel graag wilt leren, of je zeker weet dat ze bij dat bedrijf goed Engels spreken, of een andere taal waar jij goed in bent. Daarna komt de vraag of je binnen Europa wilt blijven, of dat je buiten Europa naar een stage wilt zoeken. Hierbij spelen ook de financiën een rol, maar daar kom ik later in dit artikel op terug. Het kan zijn dat jouw opleiding een aantal landen voor jou geselecteerd heeft, dan blijft de keuze beperkt en kan je binnen de geselecteerde landen op zoek naar een stage.
Welk bedrijf?
Waar ligt jouw interesse? Zoek een bedrijf dat handelt in de dingen die jij interessant vindt, die je leuk vindt om te lezen, zien of doen. Als je niet precies weet waar je interesse ligt, of welke richting je (later) op wil, heeft jouw opleiding misschien wel bedrijven voor je. Anders kan je altijd iemand vragen die jou goed kent, of je studiebegeleider, om jou te helpen een geschikt bedrijf te vinden. Mijn opleiding heeft een lijst met stageadressen waarbij je kan solliciteren, en waar mijn docenten zelf ook ervaring mee hebben. Heeft jouw opleiding ook zo'n lijst? Dat kan heel handig zijn!

Wanneer je eenmaal een bedrijf gevonden hebt, kan je op je opleiding navragen of er al iemand vóór jou bij dat bedrijf stage heeft gelopen. Vraag diegene dan naar zijn/haar ervaringen. Daar kan je veel van leren, en je weet dan wat je ongeveer te wachten staat. 
Wat moet ik financieel regelen?
Er zijn een aantal dingen die je moet regelen:
- Als je binnen Europa stage gaat lopen, kan je de Erasmusbeurs aanvragen.
- Als je buiten Europa stage gaat lopen, moet je er rekening mee houden dat je geen Erasmusbeurs kan aanvragen, en het kostenplaatje voor het grootste deel voor jouw eigen rekening komt. Je kan dan dus gaan lenen, of je hebt een spaarrekening die je kan gebruiken. Wel kan je gaan zoeken of je voor andere beurzen in aanmerking komt.
- Wanneer je naar het buitenland gaat, kan je je OV-chipkaart tijdelijk stopzetten. Hiervoor krijg je ongeveer € 100,- per maand als vergoeding. Vergeet niet om, wanneer je weer terug in Nederland bent, je OV-chipkaart weer te activeren!
- Val je onder het nieuwe leenstelsel Krijg je nog studiefinanciering? Dan kan je een uitwonende studiebeurs aanvragen. 
- Het is niet bij elk bedrijf gebruikelijk dat er een stagevergoeding is, maar vraag dit bij je stagebedrijf na! Het kan namelijk zijn dat je een bepaald bedrag per maand krijgt aan 'salaris'.
Hoe vind ik een kamer in het buitenland?
Er zijn een aantal opties om een kamer in het buitenland te vinden:
- In elk land is wel een bemiddelingsbureau voor studenten die in het buitenland onderdak zoeken. Zoek daar eens naar op Google.
- Er zijn sites waar je als buitenlander een kamer rechtstreeks kan krijgen, zonder bemiddelingsbureau (eens soort Kamernet maar dan in het buitenland). Ik heb een aantal sites voor je van Frankrijk, Spanje, Italië, Duitsland, de UK en België.
- Wanneer je al de nodige contacten hebt in het buitenland, kan je deze raadplegen voor een kamer.
- Het kan zijn dat jouw stagebedrijf al onderdak voor jou heeft geregeld. In dat geval hoef je er zelf niet achter aan, maar vraag dit wel na!
- Staan er geen meubels in de kamer die je gevonden hebt? Geen nood! Ik heb een IKEA wishlist voor op kamers gemaakt met een budget van € 250!
Hoe moet ik alles met school regelen?
De Hanzehogeschool (waar ik aan studeer) heeft een eigen pagina voor stage en studie buitenland. Vraag bij je eigen opleiding na of ze ook zo'n pagina hebben, of hoe je anders alles moet regelen.

Ik hoop dat je wat met deze tips en tricks kan, en dat ze jou helpen om aan een stage in het buitenland te komen en alles te kunnen regelen! Onthoud ook: voorbereiding is het halve werk! Heb je nog vragen en/of opmerkingen? Vermeld die dan op mijn Instagram of Facebook onder de #theDIYlife-stage, of stuur een mail naar thediylife@outlook.com
Have fun en heel veel succes!
Tessa


Wat je misschien ook leuk vindt:

Tips en tricks voor een stage in het buitenlandThe DIY Life - Nederlandse DIY blog
© The DIY Life, 2015-2019. Mogelijk gemaakt door Blogger.