Review: calligraphy pennen van de Action

09:14 The DIY Life 0 Comments


De trend van het handlettering is veel bedrijven niet ontgaan, en ook de Action speelt hier op in. Bij dit goedkope warenhuis zijn een behoorlijk aantal items te koop die perfect zouden moeten zijn voor handlettering, onder andere calligraphy pennen. Maar zijn ze ook zo goed? Dat test ik voor je!

Allereerst even de prijs: een setje van drie calligraphy pennen (ook wel kalligrafeer pennen in het Nederlands) van 2, 3.5 en 5 mm koop je al voor een klein prijsje van € 0,94. Er zijn voor zo ver ik weet geen andere diktes van pennen. Voordat ik het pakketje open had gemaakt, dacht ik dat dit brush pennen zouden zijn, dus ik was helemaal in mijn nopjes. Maar niets was minder waar: het zijn geen brush pennen, maar slechts een stift met een dikke en brede punt. Het aantal millimeters is niet voor de dikte van de stift, maar voor de breedte er van. Dit drukte voor mij een beetje de pret. Achteraf gezien staat er in de rechterbovenhoek van de verpakking een minuscuul tekeningetje van de punt van de stift, maar je moet goed kijken voordat je door hebt dat het een brede en dikke stift is, in plaats van en brush pen.

De 5 mm pen

Natuurlijk kan je pennen niet testen door er alleen maar naar te kijken, dus ging ik aan de slag. Ik pakte mijn schriftje erbij en maakte snel drie verschillende handlettering quotes met de drie pennen. De nadruk ligt op 'snel', want ik wilde eerst de pennen testen voordat ik er een heel kunstwerk mee ga maken. Eerst was de dikste stift aan de beurt, 5 mm is de breedte van de stift. Toen ik de letter I had opgeschreven, viel mij meteen al op hoe slecht de kwaliteit eigenlijk is. De stift was al een stukje gescheurd en daardoor had ik een dikke lijn en daarnaast nog een dun lijntje. Het effect hiervan vind ik wel heel gaaf, maar dat is dus niet standaard voor deze pennen.

De 3.5 mm pen

Daarna was ik benieuwd of dit effect hetzelfde was bij de stift van 3.5 mm. Gelukkig was deze stift niet gebroken, waardoor ik nu het 'echte' effect kon testen. Doordat deze stift iets dunner is, werkt hij ook wat makkelijker. Het was de eerste keer voor mij wel eventjes wennen om er mee om te gaan, maar ik ben meer tevreden over deze dikte dan over 5 mm. Deze pen is makkelijker te hanteren en ik heb ook het idee dat hij wat soepeler werkt dan de dikkere pen.






De 2 mm pen

Tot slot was de 2 mm stift aan de beurt. Na de gemengde gevoelens over de 5 mm en de positieve ervaring met de 3.5 mm stift, wist ik niet zo goed wat ik kon verwachten. Toen ik de pen eenmaal snel over het papier liet gaan, werd ik flink teleurgesteld. Als je er langzaam mee werkt, is er niets aan de hand, maar zodra je er iets sneller mee over het papier gaat, pakt de stift niet zo goed en krijg je lijnen die gebroken zijn. Als je hier fan van bent, is deze pen perfect voor je, maar ik vond het niet erg prettig om mee te werken.

Conclusie

Tja, wat kan ik er van zeggen? Als je een beginner bent met handlettering, of je weet niet goed of handlettering wel iets voor jou is, zijn deze pennen mooi om mee te oefenen. Het voordeel is dat je geen vermogen uitgeeft aan deze stiften, en als ze dan kapot gaan of op zijn dan is het geen ramp (je kan zo weer nieuwe kopen). Als je een doorgewinterde handletteraar bent, zou ik je deze pennen niet aanbevelen. De kwaliteit van deze pennen is zichtbaar slechter dan een duurdere handlettering pen, maar dat is ook logisch gezien de prijs.

Wat vind jij van deze pennen?


Have fun!
Tessa


Wat je misschien ook leuk vindt:

Review: calligraphy pennen van de ActionThe DIY Life - Nederlandse DIY blog
© The DIY Life, 2015-2019. Mogelijk gemaakt door Blogger.