Handlettering lettertypes

12:10 The DIY Life 0 Comments


Als je een beetje bekend bent met handlettering, weet je dat er veel verschillende lettertypes zijn – heel erg veel. Om ze allemaal bij langs te gaan, wordt wel heel erg veel. Ik wil er vandaag een aantal (de meest populaire) laten zien, en hoe je de letters maakt. Ook leg ik je uit hoe je met een brush pen kan handletteren.

Het lettertype wat ik verreweg het meeste tegenkom op social media en Pinterest is het brush lettertype. Dit zijn aan elkaar geschreven letters op een beetje een sierlijke, maar toch ook eigentijdse manier als ik het zo mag omschrijven. Je kan dit lettertype maken met een fineliner, of met een brush pen (wat denk ik het meeste gedaan wordt). Ik gebruik zelf de brush pennen van Pigma, waar ik erg tevreden over ben. 

Laat ik beginnen met het uitleggen van brush lettering met een fineliner. Het principe is heel simpel, maar het uitwerken van de letters vraagt wel wat oefening. Ik heb het woord ‘love’ als voorbeeld genomen, en deze eerst met een fineliner geschreven. Het brush lettertype werkt als volgt: wanneer je van boven naar beneden gaat, wordt de lijn dikker. Wanneer je dat niet doet, blijft de lijn dun. Met een fineliner kan je de dikke lijn heel mooi maken door een extra lijn van boven naar beneden te tekenen, en die vervolgens in te kleuren.






Met een brush pen gaat dit veel sneller, hier hoef je namelijk niet nog een extra lijn te tekenen en die dan vervolgens in te kleuren. Het is echter wel even oefenen om met een brush pen mooie letters te maken. Ik zit ook nog steeds in de oefenfase, maar ik vind het wel ontzettend leuk! Het meest lastige blijf ik de dunne lijnen vinden. De dikke lijnen van boven naar beneden zijn niet zo moeilijk, hiervoor druk je net iets harder met de brush pen, waardoor het topje mee buigt en je zo een dikke(re) lijn krijgt. Voor de dunne lijn is het belangrijk dat je de pen net boven het papier houdt, en met een snelle beweging de lijn maakt. Omdat ik zelf nog te vaak te hard druk, wordt de dunne lijn iets dikker dan de bedoeling is. Dit is niet erg, blijf oefenen! Ik merk zelf dat ik ook vooruitgang heb geboekt. Om je te laten zien wat ik allemaal heb beschreven, gebruik ik als voorbeeld weer het woord love.

Om het plaatje van handlettering compleet te maken, heb ik met de brush pen een quote gemaakt (love never gives up) en deze vervolgens de eerste niet versierd en de tweede wel. Beide quotes heb ik in hetzelfde lettertype gemaakt (geen idee hoe het lettertype heet, dus de naam blijf ik je schuldig..) om een goede vergelijking te geven. Bij de eerste quote heb ik dus geen versieringen gemaakt, waardoor de quote op zichzelf goed naar voren komt. Voor de tweede quote heb ik een gouden glitterpen erbij gepakt, en de lijnen die van boven naar beneden lopen (de dikke lijnen) een extra highlight gegeven.

Wat is jouw favoriete lettertype?
Have fun!
Tessa



Wat je misschien ook leuk vindt:

Handlettering lettertypesThe DIY Life - Nederlandse DIY blog
© The DIY Life, 2015-2019. Mogelijk gemaakt door Blogger.