5 tips voor handlettering op glas

09:00 The DIY Life 0 Comments


Een van de leuke dingen van handlettering is dat het bijna wel op alles kan: glas, hout, papier, plastic... Afgelopen winter was het een trend om raamtekeningen te maken met speciale stiften. Vaak werden hier ook handlettering teksten mee geschreven op de ramen. Deze stiften kunnen dus ook op glas gebruikt worden, en ik geef je tips hoe je dat kunt doen.
Als voorbeeld heb ik drie glazen potjes gebruikt. De stiften die ik gebruikte waren van Riverdale (misschien ken je ze nog wel van deze of de vorige winter). In dit artikel heb ik een review geschreven over de stiften. Toevallig waren de stiften in dezelfde kleur als de deksels van de glazen potjes, wat natuurlijk wel heel erg leuk is!

Bij mijn schoonouders gebruiken ze deze glazen potjes om hagelslag en suiker in te doen. Het leek mij wel heel erg leuk om diezelfde potjes te gebruiken voor hetzelfde doeleinde, namelijk voor hagelslag en suiker! Dus drie keer raden wat er op de potjes kwam te staan. Precies! Hagelslag en suiker dus, met handlettering uiteraard.

1. Oefenen op (oud) glas

Als je handlettering onder de knie wilt krijgen, is het aan te raden om eerst wat te oefenen. Bij de eerste keer voor mij toen ik op glas ging handletteren, ging het niet zo goed. Glas is, in tegenstelling tot het meeste papier, een glad oppervlak. Ik was niet gewend dat de stift er zo soepel overheen gleed, dat ik uitschieters maakte en dat ging ten koste van mijn eindresultaat. Dus de moraal van het verhaal is dat je maar beter heel veel kunt oefenen, dan meteen op glas te handletteren zonder ervaring.

2. Gebruik goede stiften

Goede en slechte stiften zijn makkelijk te onderscheiden. De stiften die ik gebruikt heb, zaten bij een pakket. De kwaliteit van de stiften is erg goed, waarmee ik wil aangeven dat de kleuren goed te zien zijn en de stift niet vlekt. In deze review vind je alles over de stiften die ik gebruikt heb om mee te handletteren op glas. Als je de mogelijkheid hebt om meerdere stiften uit te proberen, go for it! Hoe meer mogelijkheden je hebt, des te meer je kunt variëren. Stel dat een handlettering quote op glas leuker is met de ene stift, maar de decoraties mooier zijn met de andere, kan dat. Zo kun je eindeloos combineren met verschillende stiften. Net zo lang totdat jij tevreden bent over het eindresultaat!




3. Bedenk de tekst van te voren

Het voordeel hiervan is dat het idee en het eindresultaat al in je hoofd zitten. Dat kan goed helpen bij de uitvoering, omdat je al precies weet waar welk lijntje of woord moet komen. Natuurlijk is dit geen must, maar wel erg handig. Het voordeel van het van te voren bedenken van de tekst is ook dat je kunt variëren. Is er een quote die je aanspreekt, maar je wilt het toch net iets anders? Dan is er de tijd om er over na te denken wat je er aan wilt veranderen. Zo kun je uiteindelijk een prachtige handlettering quote maken!

4. Overtrekken

Bij het schrijven in een bepaald lettertype kan het wel eens lastig zijn om de letters precies zo te schrijven als het voorbeeld. Een goede tip is dan om het woord in het lettertype dat je wilt maken te printen. Dit papiertje plak je vervolgens aan de binnenkant van het glas, en zo kun je gemakkelijk het woord overtrekken. Hierdoor zal het maken van de letters makkelijker gaan, omdat er een voorbeeld is.

5. Gebruik inspiratiebronnen

Lastig, maar ook leuk is het bedenken van verschillende designs. De ene zal minder creatief zijn dan de ander en dus ook minder snel op verschillende designs komen. Dan is het des te handiger als er een bron van inspiratie is, bijvoorbeeld handlettering quotes op Pinterest. Je kunt er voor kiezen om dan het voorbeeld identiek na te maken, of je kunt een beetje spelen met verschillende designs. Uiteindelijk gaat het er om dat jij tevreden bent met het eindresultaat! En natuurlijk dat je plezier hebt in het handletteren.

Have fun!
Tessa


Wat je misschien ook leuk vindt:

5 tips voor handlettering op glasThe DIY Life - Nederlandse DIY blog
© The DIY Life, 2015-2019. Mogelijk gemaakt door Blogger.