Bible Journaling

10:16 The DIY Life 0 Comments


Toen mijn vriend en ik vierden dat we al anderhalf jaar een relatie hadden, gaf hij mij een hele mooie Bijbel, speciaal voor Bible journaling! Hier was ik ontzettend blij mee en dit stond ook al een tijdje op mijn wishlist. Het is een Engelse Bijbel met allemaal tekeningen en quotes die je in kan kleuren of aan kan vullen, maar gelukkig is er ook ruimte voor het zelf maken van Bijbelse quotes en Bible journaling.

Een tijdje terug kon je hier al een kleine introductie over Bible journaling lezen op The DIY Life. Bible journaling vind ik al een tijdje interessant, en ik was ontroerd toen ik zelf een Bijbel kreeg om dit te kunnen doen! Vandaag laat ik je zien hoe ik een van mijn eerste pogingen van Bible journaling heb aangepakt, en geef ik je ook mijn tips en tricks. Als jij nog tips hebt voor een beginner zoals ik, laat ze dan alsjeblieft bij de reacties hieronder achter. Zo kunnen we elkaar op weg helpen!

Ik heb een gedeelte uit Marcus uitgekozen om vandaag mijn Bible journaling mee te maken. Voor alle niet-christenen onder ons: ook als is dit een christelijk onderwerp, hopelijk kan je er wel wat mee voor je handlettering! Het vers is Marcus 14:31, waar in de Engelse Bijbel staat: Heaven and earth will disappear, but My words will never disappear. In het Nederlands is dit: Hemel en aarde zullen vergaan, maar Mijn woorden blijven altijd van kracht.

Toen ik deze tekst las, was het eerste dat bij me op kwam een plant. Een willekeurige plant tekenen vind ik lastig, ik heb een voorbeeld of in ieder geval een beeld in mijn hoofd voor nodig, dus volgde er een brainstorm sessie. Het duurde niet lang voordat bij de juiste plant bij me op kwam: een roos. Ik heb dit met simpele waterverf van de Action gemaakt, maar het resultaat valt me zeker niet tegen! Eerst heb ik de ‘achtergrond’ gemaakt met veel water en weinig pigment, om zo de vorm van de roos en de steel te maken. Daarna, om wat meer diepte en vorm te creëren, kan je minder water en meer pigment gebruiken om donkerdere lijnen te krijgen die het silhouet vormen van je tekening. Een hele handige tip: leg een (dik) blaadje onder de bladzijde waarop je aan het schilderen bent, zodat de verf niet doordrukt. Dit is een obvious tip, maar toch ook iets om snel te vergeten.

Nadat de roos opgedroogd was, werd het tijd voor de quote! Hoe ik hem wilde hebben, wist ik nog niet, maar dat kwam vanzelf. Voor het maken van deze quote wilde ik ook gelijk experimenteren met het gebruiken van verschillende pennen voor één quote. Uiteindelijk koos ik er voor om voor de eerste twee woorden en het woord ‘never’ een zwarte twinmarker van de Action te gebruiken. Het woord ‘but’ heb ik met een pigma brushpen geschreven en de rest met een 0.4 mm fineliner van de HEMA. Het schrijven met diverse markers en pennen is me wel goed bevallen, en ik vind ook dat het een leuk effect heeft. Ik blijf wel oefenen met wanneer ik de ene en wanneer de andere pen of marker gebruik, maar het begin is er!

Het duurde nog een tijdje voordat alles droog was, maar ook tijdens het schrijven van de quote heb ik onder de bladzijde een papiertje gehouden, zodat het niet zou doordrukken op de volgende bladzijde. Als je benieuwd bent welke Bijbel ik gebruik, vind je hier meer informatie. Het voordeel van deze Bijbel vind ik de quotes die al gemaakt zijn, waar ik veel inspiratie uit haal en die ook mooi zijn afgewerkt. Het nadeel zijn de relatief dunne bladzijden, waardoor alles wat je met fineliners of verf maakt soms doordrukt naar de achterkant. Desondanks wil ik absoluut niet ondankbaar zijn, want ik ben ontzettend blij en dankbaar met dit prachtige cadeau!!

Als je tips hebt voor Bible journaling, laat ze dan alsjeblieft hieronder in de reacties achter. Als beginneling ben ik je heel dankbaar voor alles wat je me kan leren!

Have fun!
Tessa

Wil je op de hoogte blijven van The DIY Life? Volg me dan op Facebook, Instagram of Pinterest!



Wat je misschien ook leuk vindt:

Bible JournalingThe DIY Life - Nederlandse DIY blog
© The DIY Life, 2015-2019. Mogelijk gemaakt door Blogger.