Zo houd je je stempels lang mooi

09:37 The DIY Life 0 Comments


Er zijn ontzettend veel materialen die je kan gebruiken om een leuke DIY te maken. Zelf heb ik er inmiddels zoveel, dat ik soms niet kan kiezen waarmee ik een DIY ga maken (herkenbaar?). Wat eigenlijk nog belangrijker is dan kiezen wát je gaat gebruiken, is om de materialen goed schoon te houden, zodat ze langer mee gaan. Hoe hou je bijvoorbeeld je stempels goed schoon?
Eén van de materialen die eigenlijk wel heel erg leuk zijn om te gebruiken, vind ik stempels, vooral letterstempels. Ik heb het hele alfabet van de HEMA (link), die regelmatig uit het doosje gehaald worden om mee te stempelen. Als ik de stempels gebruikt heb en ze weer op wil ruimen, denk ik er vaak niet aan om ze schoon te maken. Dat maakt toch niet uit? Nou, wel dus! En ik zal je vertellen waarom.

Als je je stempels niet goed schoon houdt en je de inkt die achterblijft op de stempel er niet af haalt, wordt de laag met inkt steeds dikker. Dit kan er uiteindelijk voor zorgen dat de dunne lijntjes van hele gedetailleerde stempels bijvoorbeeld vervagen. Hierdoor kan je je stempels niet meer gebruiken in de toekomst, wat heel erg jammer is! Iets anders wat ook kan gebeuren is dat je met verschillende kleuren inkt werkt. Als je eerst blauw gebruikt en daarna zwart, dan is het verschil nog niet zo groot. Maar ik denk dat je je wel kan voorstellen dat groene inkt op een stempel en daarna gele inkt gebruiken rare kleuren kan geven.

Mijn eerste tip is om de stempels met een (keuken)doekje af te deppen meteen nadat je ze gebruikt hebt. Dit zorgt ervoor dat de inkt geen tijd krijgt om zich aan de stempel te hechten en zo kan je de stempels schoon houden. Uiteraard zal dit na verloop van tijd wel gebeuren, naarmate je de stempels vaker gebruikt. Door het deppen verleng je de tijd om ze te gebruiken en blijven de gedetailleerde stempels net zo gedetailleerd als toen je ze kocht.

De tweede tip is om de stempels altijd op te bergen in een doosje, of in ieder geval op een plaats waar er niets mee kan gebeuren. Hierdoor blijft het materiaal van de stempels goed en zorg je er voor dat er geen stofjes of beschadigingen op de stempels komen. Als er namelijk stof op de stempel komt, is dit er soms lastig af te halen. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van het materiaal waarvan de stempel gemaakt is.

De derde en laatste tip is om de stempel, als je hem echt schoon en nieuw wilt blijven houden, na het stempelen schoon te maken met een beetje alcohol, en dat er vervolgens weer af deppen met een (thee)doek. Hierdoor kan je de laatste restjes inkt er afhalen en blijft je stempel langer mooi. Als je geen pure alcohol in huis hebt, kan je er ook heel goed een (goedkope) parfum op spuiten. Hier zit namelijk ook veel alcohol in,  dat de inkt ook goed van de stempel af haalt.

Twee oplettende volgers hebben nog een aantal tips voor je om je stempels mooi te houden. Er schijnt namelijk speciaal schoonmaakmiddel voor stempels te bestaan (hier wist ik niks van af), wat heel goed kan werken om je stempels lang schoon te houden. Ook babydoekjes werken volgens een andere volger heel goed! Heb je nog meer tips? Laat ze dan even hieronder achter!

Have fun!
Tessa


Wat je misschien ook leuk vindt:

Zo houd je je stempels lang mooiThe DIY Life - Nederlandse DIY blog
© The DIY Life, 2015-2019. Mogelijk gemaakt door Blogger.