Review: "Letters!" Werkboek van Met Marjet

16:18 The DIY Life 0 Comments


Afgelopen zaterdag liep ik voor het eerst door de prachtige stad Deventer, waar we een ontzettend leuk winkeltje (lees: Dille en Kamille) tegenkwamen. Daar móet ik natuurlijk even rond neuzen, en jawel - ik had een nieuwe hobby gevonden. Namelijk: kalligraferen. Nu denk je misschien: is dat niet hetzelfde als handletteren? Niet helemaal... En in het werkboek "Letters!" wordt duidelijk uitgelegd wat kalligrafie is en kun je meteen een hele hoop oefenen!

Marjet is al tijden lang bezig met kalligrafie, waardoor ze die vaardigheid erg goed onder de knie heeft. Ze besloot ook anderen te leren kalligraferen met haar boek "Letters!". Na dat boek, wat al vrij snel goed verkocht werd, besloot ze om ook een werkboek uit te brengen met de gelijknamige titel. Dit werkboek heb ik gekocht voor € 15. Ik kende kalligrafie al een beetje, en wist dat je daar toch echt een kroontjespen (of kalligrafeerpen) voor nodig hebt. Een tijd geleden heb ik al eens kalligraferen geprobeerd, maar dan met een vulpen. Dat kan wel, maar met een kroontjespen is toch wel mooier.

Ik vond het nog wel heel leuk om te vermelden dat Marjet mee heeft gedaan aan de Handlettering Swap van Buttydaantje en The DIY Life. Psst...! Er komt heel binnenkort een vierde editie van de Handlettering Swap aan! Houd onze social media in de gaten..!

Ik was helemaal in mijn nopjes toen ik in dezelfde winkel (Dille en Kamille) een kroontjespen vond voor 'maar' € 5,95. Zonder inkt kun je weinig met een kroontjespen, en gelukkig werd er ook inkt verkocht in die winkel voor € 5,95. Er was keuze uit verschillende kleuren, maar ik heb voor de traditionele zwarte inkt gekozen. Het potje inkt vind ik persoonlijk niet echt handig verpakt, want over het dekseltje is (volgens mij) was gegoten om het leuker te laten lijken. Nog dezelfde dag knapte er bij het potje al een stukje was af. Erg jammer...

Simpele oefeningen

Over de kroontjespen komt binnenkort nog een review, dus daar ga ik niet al te diep op in. Het werkboek daarentegen staat nu in het middelpunt van de belangstelling! En wat is het een leuk en interessant werkboek! In het begin, om het goed te leren, kun je een aantal oefeningen doen met lijnen en cirkels. Zo kun je met die simpele vormen goed oefenen met het vasthouden van de pen en dikke en dunne lijnen maken. Wat ik wel heb gemerkt, is dat dit boek lastig(er) kan zijn voor mensen die geen ervaring hebben met kalligrafie of handlettering.

Doordat ik al goed bekend ben met handlettering, was het voor mij niet moeilijk om de dikke en dunne lijnen te maken. Ook sommige letters had ik met handlettering vaker gemaakt op de manier zoals in het boek, waardoor ik die ook al kende. Toch is schrijven met een kroontjespen totaal iets anders dan met een brushpen. Je moet ineens de pen in inkt dopen, waardoor je soms midden in een letter even moet stoppen. Dat was wel echt iets waar ik aan moest wennen.

Het alfabet - grote en kleine letters

Toen kwam in het boek het alfabet voorbij. Dat is niet even in een paar pagina's gedaan. Nee, elke letter heeft één pagina voor de kleine letters. Als je 26 pagina's met kleine letters gehad hebt, komen de hoofdletters. Een hele pagina lijkt misschien ontzettend veel, maar ik vond het erg prettig. Je neemt zo alle tijd voor een letter en je hebt veel ruimte om te oefenen. Sommige letters vond ik best lastig om te schrijven, waardoor die extra oefenruimte meer dan welkom was!

Bij de hoofdletters staan de sierlijke letters die je misschien wel kent, maar ook blokletters. Dat had van mij niet perse gehoeven, want ik houd niet zo van blokletters. Toch is het leuk dat ook die letters in het boek staan, voor degenen die het wel mooie letters vinden. Ik wist overigens niet dat blokletters ook bij kalligrafie hoorden.

Op dit moment ben ik nog maar halverwege het boek, maar ik heb het gevoel dat ik kalligrafie aardig onder de knie begin te krijgen. Natuurlijk zal ik nog veel moeten oefenen voor dat ik überhaupt bij Marjet haar kalligrafie in de buurt kom, maar dit werkboek helpt me wel goed op weg. Bovendien is het onwijs leuk om te doen en werkt het voor mij ook erg ontspannend.

Mijn mening

Al met al vind ik dit boek een absolute aanrader! Voor beginners kan het lastig zijn en die hebben misschien meer oefening nodig, maar daar biedt dit boek ook de ruimte voor. Ook vind ik het erg leuk dat alle letters van het alfabet uitgebreid behandeld worden. De prijs die je voor het boek betaalt, vind ik het helemaal waard! Hier kun je jouw exemplaar kopen.

Have fun!
Tessa



Wat je misschien ook leuk vindt:

Review: "Letters!" Werkboek van Met MarjetThe DIY Life - Nederlandse DIY blog
© The DIY Life, 2015-2019. Mogelijk gemaakt door Blogger.