Recept: broccoli courgette soep

17:15 The DIY Life 0 Comments


Laatst had ik in een gezonde bui een stronkje broccoli gekocht, maar ik had eigenlijk geen idee wat ik er mee wilde maken. Herken je dat? In zo'n geval vind ik Pinterest echt een uitkomst! Zó handig dat je recepten kunt zoeken met in mijn geval broccoli. Na een tijdje gezocht te hebben op Pinterest, vond ik een heerlijk recept van Healthinut!

Mijn man en ik proberen gezonder te leven en eten de laatste tijd vegatarisch. Ook veganistisch eten hebben we een tijdje geprobeerd, maar we zijn toch te verknocht aan kaas, eieren en yoghurt. We hebben wel besloten om deze producten minder te eten dan we eerst deden, om toch aan de natuur te denken. Met vlees eten zijn we thuis helemaal gestopt. We hebben alle vlees vervangen door producten van Vivari (DEKA markt) en vegatarisch vlees van de Aldi.

Voor de veganisten onder ons: deze soep is veganistisch. Wil je eens iets anders proberen en houd je van pittig eten? Dan is dit zeker een aanrader. Het recept is voor een grote pan soep waarmee je zeker zes tot acht mensen van kunt laten genieten. Ik had natuurlijk veel te veel gemaakt, dus toen we naar mijn schoonouders gingen hebben die er ook van gesmuld. We vonden de soep allemaal heerlijk! Een week later heb ik de soep nog een keer gemaakt (en binnenkort vast nog wel een keer). Het recept heb ik een beetje aangepast.

Wat je nodig hebt:

1 stronkje broccoli
1 courgette
1 ui
3 teentjes knoflook
2 groente bouillonblokjes
1 liter water
6 grote kastanjechampignons
Chilikruiden

Wat je doet:

1. Snij eerst de ui en doe de knoflook in de knoflookpers. Pak je soeppan en zet deze op het vuur, doe er wat olie in en fruit de ui en knoflook.
2. Was daarna de groentes die je gaat gebruiken. Het handigste vind ik om de broccoli in roosjes te snijden en de courgette in blokjes. Laat ze kort meebakken met de ui en knoflook in de pan. 
3. Voeg daarna het water toe. Afhankelijk van de hoeveelheid water krijg je een dikke soep (minder water) of een dunnere soep (meer water). Voeg ook de twee bouillonblokjes toe en laat het ongeveer 15 minuten koken.
4. Pak vervolgens je staafmixer en en maak er een gladde soep van. Proef tussendoor even of er nog wat peper, zout of chilikruiden nodig zijn. Zelf houd ik van een lekkere pittige soep, dus bij onze soep gingen er behoorlijk wat chilikruiden in.
5. Snijd de kastanjechampignons en bak ze kort in een koekepan met wat olie, peper, zout en chilikruiden.
6. Voeg de champignons toe aan de soep en laat het geheel nog een paar minuutjes koken.

Als jij, net als ik, teveel van de soep hebt gemaakt, kun je het gemakkelijk invriezen en er later nog eens van genieten. Ook als voorgerecht bij een familiemaaltijd of tijdens Kerst bijvoorbeeld is dit een geschikte soep. Erg lekker bij deze soep smaakt ook zelfgemaakt stokbrood. Een beetje boter erbij en genieten maar!

Have fun!
Tessa



Wat je misschien ook leuk vindt:

Recept: broccoli courgette soepThe DIY Life - Nederlandse DIY blog
© The DIY Life, 2015-2019. Mogelijk gemaakt door Blogger.