Voornemens voor het leven

08:00 The DIY Life 0 Comments


Het nieuwe jaar komt er weer aan en misschien ben jij er al wel aan begonnen: goede voornemens. Tja.... heb ik die eigenlijk wel? En wat ga ik volgend nou écht anders doen dan in dit jaar? Als ik heel eerlijk naar mezelf kijk, ben ik op 1 januari echt niet anders dan op 31 december. Maar tóch heb ik goede voornemens (wel net iets anders dan je misschien gewend bent). Wil je weten welke?

Altijd als ik aan het einde van een jaar 'achterom' kijk, is er zoveel gebeurd. In 2019 verhuisden we naar een andere woning, leerden we nieuwe mensen kennen, werden we lid bij een kerk waar we ons eindelijk echt thuis voelden en het allermooiste: we werden papa en mama van een prachtige dochter! Wauw.... we hebben echt veel meegemaakt dit jaar! Niet alleen in mooie en bijzondere dingen, maar ook dit jaar had weer veel zorgen met zich mee gebracht.

Toch wil ik niet te lang alle gebeurtenissen van dit jaar stil staan. Natuurlijk, elke gebeurtenis had zijn zorgen of charmes, vooral de geboorte van onze dochter. Maar ik leef nu en niet in het verleden. Soms merk ik dat we als mensen zo geneigd zijn om te zeggen: "Vroeger was alles anders of beter". Was dat echt zo?

Dan wil ik je een aantal vragen stellen, waarmee jij je goede voornemens voor 2020 kunt opstellen. En met deze vragen wil ik je niet alleen stil laten staan bij 2019 en 2020, maar ook alle andere jaren die in je leven mogen komen - en ik hoop dat dat er veel zijn!

Hieronder de acht vragen:
1. Welk persoon of welke personen heb jij dit jaar ontmoet die jouw leven veranderd hebben?

2. Wat er is er in het afgelopen jaar gebeurd, waar je in de toekomst nog steeds van kan leren?

3. Alle zorgen die je je hebt gemaakt, wat hebben die veranderd aan de problemen die je had?

4. Wie kun je écht vertrouwen?

5. Waar denk jij dat je gelukkig van wordt?

6. Geef iemand om je heen die veel voor je heeft gedaan ook de liefde terug die je van hem/haar ontvangt.

7. Kijk eens naar de mensen uit je dorp of stad. Wie zou je echt beter willen leren kennen?

8. Als jij iets voor een ander mag doen waar je heel goed in bent, wat zou je dan doen?

Neem rustig de tijd om over deze vragen na te denken. Laat ze op je in werken en schrijf desnoods op papier of in een schrift je antwoorden op. Ik hoop dat je met deze vragen na kunt denken en even stil kunt staan bij alles wat er nu in je leven gebeurt, maar ook wat er is gebeurd en wat nog komen gaat. Want het leven gaat snel, hoe cliché dat ook klinkt.

Als ik alleen al denk aan het feit dat ons meisje deze maand al 5 maanden oud is, denk ik bij mezelf: 'waar is de tijd gebleven..?' Het is zó belangrijk dat we niet alleen voor ons zelf leven, maar ook voor de mensen om ons heen. Want we willen allemaal geliefd zijn, we willen allemaal geaccepteerd worden zoals we zijn. Maar hoe vaak hebben we anderen lief? Hoe vaak accepteren we anderen om wie ze zijn?

Dit was even een andere blog dan normaal, maar ik hoop dat je hier iets aan hebt!
Tessa




Wat je misschien ook leuk vindt:

Voornemens voor het levenThe DIY Life - Nederlandse DIY blog

0 reacties:

© The DIY Life, 2015-2019. Mogelijk gemaakt door Blogger.