Romige pompoensoep (vegan)

07:00 The DIY Life 0 Comments


Het is al herfst geweest, en de pompoenen zijn niet echt meer van het seizoen, maar ik wilde een pompoenhapje maken voor onze kleine meid. Inmiddels is ze al ruim 5 maanden en wat is ze hard gegroeid! De tijd gaat zó snel met een kleintje. Maar ik dwaal af! Vandaag geef ik je dus een recept voor (vegan) pompoensoep.

Waarom vegan, vraag je je af? Thuis willen we bewuster leven en daar hoort bij ons ook een verminderde hoeveelheid zuivel en vlees bij. We eten in verhouding meer groente en fruit dan voorheen, maar bijna geen vlees en zuivel meer. Af en toe wel hoor, want ik vind een stukje vlees op zijn tijd erg lekker.

Toch is het bijzonder om te merken dat we, sinds we (bijna) vegan zijn gaan eten, we meer energie hebben en ook nog eens afvallen. Ik voel me daarnaast ook beter en vrolijker. En natuurlijk ligt het niet voor 100% aan wat je eet, maar ik geloof wel dat het een rol speelt. Nu ben ik niet het type dat per 1 januari weer wil diëten en afvallen, maar ik wil juist een betere levensstijl. Niet anders eten voor een tijdje en dan weer gewoon, maar voor lange tijd.

Hieronder vind je het recept en de bereiding voor de soep. Als je nou denkt: vegan is leuk, maar ik wil dat niet, dan kun je bijvoorbeeld crème fraîche aan de soep toevoegen. Dat maakt het geheel nog een stukje romiger. Voeg de crème fraîche wel pas toe als je de soep hebt opgediend en niet tijdens het koken.

De ingrediënten:

- 1 pompoen
- 2 uien
- 2 teentjes knoflook
- Scheutje olijfolie
- 1 groentebouillonblokje
- 1 liter water
- peper en zout
- komijnzaad (gemalen)

De bereiding:

1. Schil de pompoen en snijd deze in kleine stukjes. Hoe kleiner de stukjes, hoe eerder de soep gaar is. Pel en snijd ook meteen de knoflook en uien in stukjes.
2. Doe een scheutje olijfolie in een soeppan en bak alles kort.
3. Voeg water toe en het bouillonblokje. Zet de pan op middelhoog vuur tot de soep kookt. Zet de pan daarna op laag vuur en laat ongeveer 15 minuten pruttelen.
4. Voeg de komijnzaad toe en peper en zout naar smaak.
5. Pak de staafmixer erbij en maak van het geheel een gladde soep.

De soep kun je prima als hoofdgerecht eten, of als bijgerecht. Het is lekker om de soep te serveren met (zelfgebakken) brood. Lekker het brood in de soep dippen en smullen maar...!

Have fun!
Tessa

Wat je misschien ook leuk vindt:

Romige pompoensoep (vegan)The DIY Life - Nederlandse DIY blog

0 reacties:

© The DIY Life, 2015-2019. Mogelijk gemaakt door Blogger.