Zelf brood bakken doe je zo!

13:25 The DIY Life 0 Comments


Laatst had ik op Instagram een foto laten zien van mijn zelfgebakken brood. Ik vroeg in een poll of jullie daar het recept van wilden, en er werd enthousiast op 'ja' geklikt. Dus hierbij mijn recept voor heerlijk, zelfgebakken brood!

De laatste tijd ben ik 's ochtends of aan het begin van de middag mijn broden aan het maken. Ik maak er altijd twee per keer, zodat we voor twee dagen brood hebben. Een zelfgebakken brood smaakt heerlijk en het is dan ook niet verrassend dat het brood binnen een dag op is..!

Ik ben begonnen met het bakken van mijn eigen brood, omdat ik het brood in de supermarkten heel erg duur vond worden. De broden die ik kocht, waren iets meer dan € 2 per stuk. Als je na gaat denken en je beseft dat je per week drie broden koopt, dan is dat een dure uitgave. Toen ben ik me gaan verdiepen in het zelf bakken van brood.

Er waren heel wat dingen fout gegaan en mislukt, voordat ik het goede recept had gevonden. Ik ben me nu zelfs aan het verdiepen in zuurdesem! Het is zó leuk en vooral ook lekker om zelfgebakken brood te maken en te eten. Naar mijn mening zit er veel meer smaak aan, én ik weet wat er in zit. Als ons kleine meisje straks brood kan eten, krijgt ze zelfgebakken brood zonder E-nummers of iets dergelijks. Ik kan dan ook zelf bepalen of en hoeveel zout ik toevoeg.

Dan nu het recept! De ingrediënten voor één brood:
- 200 gram patentbloem (gewone bloem)
- 300 gram tarwebloem
- 100 gram speltbloem (o.a. te krijgen bij de Albert Heijn)
- 350 ml lauw water
- 2 zakjes gist
- 10 gram zout
- 10 gram boter (optioneel)
- Sesamzaadjes of andere zaadjes (optioneel)

Ik zal hieronder in stappen het recept uitleggen. Voor het bakken van brood heb je veel geduld nodig, dus verheug je er niet op om binnen 2 uur van je eigen brood te genieten. Met dit recept duurt het minstens 4-5 uur voordat je je brood kunt proeven.

Stap 1
Neem een maatbeker en doe daar 350 ml lauw water in (dus géén koud water!). Doe daar de 2 zakjes gist in en zet dit opzij voor 15 minuten. Je zult ontdekken dat de gist actief wordt en er bubbels vormen.

Stap 2
Pak een grote beslagkom en weeg daarin de soorten bloem af. Als je gist goed wakker is, mag je dit erbij doen. Neem een lepel of gebruik je handen om alles te mengen. Als je merkt dat het een beetje gemengd is, mag het zout erbij.

Stap 3
Strooi wat bloem op je werkvlak (bijvoorbeeld het aanrecht) en leg je bol met brooddeeg erop. Nu mag je gaan kneden. Houd er rekening mee dat je ongeveer 8-10 minuten aan het kneden bent. Het is een kleine work-out. Je merkt na een tijdje dat het deeg begint te veranderen van structuur. Het wordt gladder en het voelt op het laatst heel zacht aan. Belangrijk is om géén bloem toe te voegen tijdens het kneden. Je zult in het begin plakkerige handen hebben, maar als je bloem toevoegt, zal je brood niet zo luchtig zijn.

Stap 4
Doe je bol met deeg terug in de kom met eventueel een beetje bloem op de bodem, zodat je deeg straks niet aan de kom vastplakt. Laat het 2 uur rijzen op kamertemperatuur. Je kunt er een natte theedoek overheen leggen, maar een droge theedoek kan ook prima.

Stap 5
Haal het deeg na 2 uur uit de kom en 'vouw' het deeg als het ware naar binnen. Je kneedt het dus niet nogmaals, maar je maakt de deegbal weer soepel. Je zult merken dat het deeg kleiner is dan voordat je het uit de kom haalde, maar dat is niet erg. Neem een broodblik of ander bakblik en bestrooi die met bloem aan alle kanten (bodem én zijkanten). Doe daar je brooddeeg in en laat het nogmaals 30 minuten rijzen. Als je wilt, kun je de bovenkant van het brood licht vochtig maken met een klein beetje water en er bijvoorbeeld sesamzaadjes over strooien. Doe dit vlak voordat het brood de oven in gaat.

Stap 6
Verwarm alvast de oven voor op 220 graden. Zet ondertussen de waterkoker aan en pak een glazen ovenschaal. Brood wordt namelijk met stoom gebakken, maar als je net als ik geen stoomoven hebt, kun je op de bodem van de oven een ovenschaal met kokend water zetten tijdens het bakken. Daarmee creëer je stoom en wordt je brood alsnog met stoom gebakken.

Stap 7
Doe je brood in de oven en zet de ovenschaal op de bodem. Laat de temperatuur op 220 graden en bak het brood gedurende 30-35 minuten. Als de bovenkant mooi goudbruin is, mag hij eruit.

Stap 8
Zodra je brood goed gebakken is, kun je het uit de oven halen. Laat het niet in het bakblik zitten, maar haal het eruit en leg je brood op een rooster. Op die manier kan de onderkant van je brood ook mooi drogen. Als je het brood in het bakblik laat afkoelen, krijg je een vochtige, sompige onderkant van je brood.

Hopelijk kun je met dit recept een heel eind komen met het bakken van je eigen brood! 
Tessa

Wat je misschien ook leuk vindt:

Zelf brood bakken doe je zo!The DIY Life - Nederlandse DIY blog

0 reacties:

© The DIY Life, 2015-2019. Mogelijk gemaakt door Blogger.