Afvallen: mijn verhaal en 5 tips

08:40 The DIY Life 0 Comments

De laatste paar jaren is het erg een trend geworden om af te vallen, heb ik gemerkt. Sommige mensen moeten dat, vanwege gezondheidsredenen, anderen zijn net een maatje teveel en weer anderen hebben het niet nodig, maar voelen zich onzeker. Zelf zat ik in de groep van een maatje teveel. Nu zit ik qua BMI (klik hier om jouw BMI te meten, en uit te vinden wat dat inhoudt) net binnen de 'gezonde' zone voor mijn gewicht en lengte. Het enige nadeel van de BMI meter die ik gelinkt heb, vind ik dat je geen lichaamsbouw kan aankruisen. Deze BMI meter geeft je dus niet een exact BMI! Voor een goede BMI meting kan je het beste naar je huisarts gaan of naar de sportschool. Daar meten ze namelijk ook je verpercentage, en daaruit kan een nauwkeuriger BMI berekend worden. Ik zat in de obesitas zone, maar daar ben ik gelukkig in het laatste anderhalf jaar uit gekomen! Onderaan vind je de before en after foto's!
Omdat ik weet dat veel vrouwen worstelen met hun gewicht, wilde ik hier ook aandacht aan besteden, en mijn 'weight loss journey' met jullie delen. Ik ben 1,69 cm lang, wat denk ik vrij gemiddeld is voor de Nederlandse vrouw, misschien wat aan de kleine kant. Anderhalf jaar geleden woog ik iets meer dan 97 kilo, dus je kan wel nagaan dat zo'n gewicht voor mijn lengte te zwaar is. Natuurlijk heeft iedereen een andere bouw, maar er is een punt dat je echt te zwaar bent voor je lengte en lichaamsbouw. Door middel van 5 tips deel ik mijn verhaal met jullie. Deze 5 tips hebben mij geholpen tijdens mijn afvallen, maar ook nu nog, om op een gezonder gewicht te blijven, en de laatste paar kilootjes kwijt te raken tot een echt gezond gewicht.

Tip 1: gezond eten
Toen ik op de weegschaal zag dat de meter iets meer dan 97 kilo aangaf, wist ik dat er iets moest veranderen. Ik begon met gezonder eten, en dat is één van de belangrijkste stappen geweest. De eerste tip is dus ook om gezonder te eten, en ik kan dit niet vaak genoeg benadrukken! Zelf at ik nogal regelmatig zoetigheid en snoep (soms wel een zak per week, of per paar dagen..!), wat natuurlijk vol suiker zit. Met gezond eten bedoel ik ook echt gezonde eten. Geen snoep meer, geen chips, geen (borrel)nootjes (gewone noten als walnoten en amandelen (ongezoet) mag natuurlijk wel!), geen chocolade (behalve 85% chocolade, één blokje per paar dagen kan geen kwaad) en natuurlijk geen 'junk food' en andere vette happen. Dit lijkt behoorlijk drastisch, en dat is het ook wel, maar voor mij was de overstap niet zo moeilijk. Ik kreeg namelijk een hekel aan al dat ongezonde eten, en ik kwam er niet meer aan. Ik kan me voorstellen dat jij het misschien behoorlijk lastig vindt, om ineens zo'n grote stap te doen. Verdeel het dan in kleine stapjes en minder elke dag een beetje.

Tip 2: geen suiker
Ook deze tip lijkt misschien drastisch, maar als je eens wist hoeveel je aankomt door alleen maar suiker te eten... Je zult er versteld van staan! Natuurlijk kan je niet 100% weg blijven van suiker, en dat moet ook niet. Je lichaam heeft suiker nodig. Alleen de suiker die je lichaam nodig heeft, zit ook in fruit, in agave siroop, in kokosbloemsuiker en in puur natuur jam of appelstroop, om maar een paar opties te noemen. Er zijn zoveel mogelijkheden naast geraffineerde suiker, die net zo zoet (of misschien wel zoeter!) zijn, maar wel veel gezonder. Eigenlijk zou je voor jezelf een week zonder suiker moeten gaan. Dat heb ik zelf ook geprobeerd, en het resultaat was verbluffend! Ik was binnen een week anderhalf kilo kwijt! Als dat nog geen goede motivatie is...

Tip 3: sporten
Deze tip hoor je bijna overal als je over afvallen leest, en ook in deze blog wordt hij weer genoemd: sporten. Als je behoorlijk veel overgewicht hebt, en ver in de obesitas categorie zit, zou je misschien een coach of trainer kunnen raadplegen over hoe jij het sporten het beste aan kan pakken. Wat ik voor de mensen met minder extreem overgewicht aanraadt, is om eerst eens te beginnen met krachttraining, fietsen of een stevige wandeling maken. Toen ik begon met de stevige wandelingen (drie keer per week drie kwartier wandelen), merkte ik ook dat ik in de eerste paar weken een aantal kilo's begon kwijt te raken. Als je eenmaal een paar maand bezig bent, en je een goede conditie hebt opgebouwd, zul je merken dat je niet meer zo snel zult afvallen, maar dan kan je weer met andere sporten of trainingen aan de slag!

Tip 4: doorzettingsvermogen
Doorzettingsvermogen is zeker iets wat je nodig zult hebben als je wilt afvallen. Het zal soms zo zijn dat je niet zoveel afgevallen bent als je zou willen, maar geef niet op! De aanhouder wint, en dat is voor mij ook wel duidelijk geworden. Probeer vooral niet te snel veel gewicht te verliezen, want dat is niet gezond. Een doel van twee tot drie kilo per maand verliezen, is reëel, maar een doel van een kilo per week verliezen niet.

Tip 5: géén dieet
Deze tip klinkt in het begin misschien raar, maar ik zal uitleggen waarom ik niet aanraad om te gaan diëten. En met niet diëten bedoel ik ook: geen pillen of drankjes gebruiken; moet je eens kijken wat er allemaal voor troep in zit! Ik geloof best dat het helpt, maar denk eens hieraan: God heeft jou je lichaam gegeven, het is en blijft een geschenk van Hem. Hij verwacht van je dat je er ook zo mee om gaat, en je niet vol gaat stoppen met alles wat slecht voor je is. Hij heeft deze aarde gemaakt, en Hij zorgt er ook heus wel voor dat alles wat je nodig hebt, gezond is en op deze aarde te krijgen is. Ten eerste: als je gaat diëten, en je stopt ermee, zul je hard je best moeten doen om je gewicht op peil te houden. Ten tweede raad ik aan om niet te gaan diëten, maar om je levensstijl aan te passen. Een dieet is vaak tijdelijk, maar je levensstijl aanpassen duurt, zoals het woord al aangeeft, een veel langere tijd of misschien wel de rest van je leven. Ga niet een paar maand gezond eten en daarna weer terug naar je oude levensstijl, maar pas je levensstijl aan! Blijf gezond eten, en je zult merken dat je ook niet meer met je gewicht omhoog zult gaan.

Na deze tips ben je waarschijnlijk benieuwd wat deze afval-journey voor mij heeft opgeleverd. Nou, ik kan je zeggen: heel veel! Ik ben niet alleen 14 kilo kwijt geraakt (ja, je leest het goed! Ik ben van iets meer dan 97 kilo naar 83 kilo gegaan! Voor mijn lichaamsbouw en lengte is dit net binnen een gezond gewicht voor mij, ik heb veel spieren en die wegen zwaarder dan vet - onthoud dat ook!) in de afgelopen anderhalf jaar, maar ik heb ook meer zelfvertrouwen gekregen en ik ben anders naar mijn lichaam gaan kijken. Zoals ik al zei bij tip 5: God heeft jou je lichaam gegeven, het is een geschenk van Hem. Ga er ook zo mee om, geniet ervan, zorg er goed voor. En als je dat doet, zal dat Hem ook vreugde geven!


BEFORE:


AFTER:



Have fun!

Tessa

Comment Form is loading comments...

Wat je misschien ook leuk vindt:

Afvallen: mijn verhaal en 5 tipsThe DIY Life - Nederlandse DIY blog
© The DIY Life, 2015-2019. Mogelijk gemaakt door Blogger.