Challenge: 1 maand zonder social media

10:26 The DIY Life 0 Comments

Vanaf 6 september 2015 heb ik een maand zonder Facebook en andere social media, zoals Instagram, gedaan. Dus 30 dagen zonder die social media (WhatsApp blijf ik wel gebruiken, ivm school). Waarom denk je misschien? Omdat ik merk dat ik onder andere door die social media veel op mezelf gericht ben. Ik wil in mijn leven meer tijd voor God en mijn geloof vrij maken, en dat wil ik onder andere doen door minder tijd door te brengen op social media. Als je deze post leest, heb ik inmiddels de 30 dagen al bijna gehad. Ik wil jullie meenemen in de challenge, en mijn 'struggles' of juist de positieve kanten beschrijven. Elke week heb ik een kleine update gedaan in deze post, die jullie zullen lezen als de challenge voorbij is. Uiteindelijk zal ik onderaan mijn mening vertellen en ook of ik deze challenge een aanrader, of juist een afrader vind. Aan de slag..!



"Aan het begin van de challenge (zie de tekst bovenaan) zei ik dat ik merkte dat ik erg op mezelf gericht was door de social media. Dat merk ik ook in de samenleving. Deze challenge heeft deels bijgedragen aan het minder op mezelf gericht zijn."

Week 1:
Op de eerste dag dat de challenge begon, een zondag, werd ik verrast met iets leuks. Een gemeentelid die ook Facebook heeft (waarop ik deze challenge ook aankondigde), gaf mij een boek te leen over de reis als christen met God door het leven, ter bemoediging. Erg leuk! Het boek heet 'De droom van God' van Wilkin van der Kamp (ISBN 9789 4902 5417 9).
Wat me gelijk ook de eerste dag opviel, was dat we (ik ook) in onze maatschappij behoorlijk op onszelf gericht zijn. Bijvoorbeeld: Facebook heb je onder andere vast om op de hoogte te blijven van hoe het met je vrienden en familie gaat, maar wees eerlijk: je vindt het ook wel leuk om veel likes te krijgen voor jouw nieuwe profielfoto.. Terug naar de challenge: ik had verwacht zeker de eerste week de social media heel erg te missen, maar het tegendeel was waar! Ik was er verbaasd van, hoe weinig ik de social media mis, en hoeveel tijd ik nu ook over heb voor andere dingen, onder andere Bijbel lezen en gitaar spelen. Helemaal vrij van social media ben ik tijdens deze challenge niet, omdat ik wel WhatsApp blijf gebruiken (ivm school, en omdat ik me niet compleet van de 'buitenwereld' wil afsluiten).
Op sommige momenten viel het me toch wel zwaar (om het zo maar te zeggen), want dan ben je toch wel nieuwsgierig naar wat de rest van je Facebook vrienden allemaal beleefd heeft die dag, en of er nog leuke nieuwtjes zijn. Maar aan de andere kant heb je toch ook wel weer wat rust op de een of andere manier.

Week 2:
Tijdens de tweede week had ik een aantal momenten waarop ik Facebook toch wel miste, niet alleen omdat het standaard tijdverdrijf is geworden, maar ook omdat er een aantal dingen zijn gebeurd die ik toch wel graag met anderen zou willen delen (één daarvan is dat ik mijn propedeuse heb gehaald! Yaay!).. Aan de andere kant had ik verwacht dat ik heel sterk het gevoel zou hebben om dingen te missen die anderen op Facebook zetten, bijvoorbeeld nieuwtjes en speciale gebeurtenissen. Maar het tegendeel is tot mijn verbazing meestal waar: het valt me reuze mee hoe weinig ik het mis. De eerste week was het erger dan nu. Nu is het vooral: ach, wat ik nu niet lees, zie ik straks wel, en anders maar niet. Best een verandering!

Week 3:
Het leek deze week al wel of ik helemaal 'afgekickt' was (wat best wel zwaar klinkt voor deze challenge, maar oké) van Facebook en andere social media! Ik had er geen of weinig behoefte meer aan om eens te gaan kijken naar alle nieuwtjes en dingetjes. Al heb ik wel het gevoel dat ik dat wel weer krijg als ik de social media weer oppak. We'll see..

Week 4:
Leven zonder Facebook bevalt me eigenlijk wel goed. Ik merk dat ik veel minder het gevoel heb om 'iets te missen' en ook heb ik ècht tijd voor God gevonden in deze maand zonder Facebook en andere social media. Aan de ene kant vind ik het een opluchting dat ik met een paar dagen Facebook weer 'mag' gebruiken, maar aan de andere kant ben ik ook wel een ietsie-pietsie beetje bang dat ik weer in de 'sleur' van het 'Facebooken' kom; dat wil zeggen: even op Facebook kijken als je je verveelt, een minuutje verandert in een kwartier Facebooken en dat ik daarna de rust weer kwijtraak die ik in deze maand heb gevonden. Natuurlijk heb je dat zelf in de hand en het klinkt misschien ook wel heel overdreven, maar ik heb in de afgelopen maand wel gemerkt hoe makkelijk je eigenlijk een behoorlijk lange tijd aan je mobiel gekluisterd zit, zonder eigenlijk echt iets 'zinnigs' te doen.. Daar schrok ik best van, want niet alleen bij de mensen om mij heen gebeurt dat, maar ook zeker bij mezelf.

Wat vond ik van de challenge en wat heb ik er van geleerd?
In de tekst hierboven heb ik al een beetje laten doorschemeren (althans, dat heb ik geprobeerd) dat ik enthousiast ben over deze challenge. Het zet je echt even aan het nadenken over wat social media met je doet en hoeveel tijd je er eigenlijk aan kwijt bent. Misschien dat sommige dingen die hierboven beschreven zijn voor jou erg zwaar klinken, zoals 'afkicken van Facebook' etc., maar het komt er wel op neer. Als je behoorlijk wat tijd op social media doorbrengt, en daarna ineens niet meer (voor beperkte tijd in mijn geval), moet je daar eerst even aan wennen. Na verloop van tijd heb ik ontdekt hoeveel tijd je over hebt als je niet op de social media zit, en dat is me erg goed bevallen. En misschien klinkt het wel heel erg vreemd, maar ik merk dat ik beter mijn aandacht bij dingen kan houden en ook beter dingen kan onthouden die mensen aan me vertellen! C:

Aan het begin van de challenge (zie de tekst bovenaan) zei ik dat ik merkte dat ik erg op mezelf gericht was door de social media. Dat merk ik ook in de samenleving. Deze challenge heeft deels bijgedragen aan het minder op mezelf gericht zijn. Minder de aandacht naar jezelf toetrekken, en de meeste likes krijgen, maar meer je ogen openen voor anderen om je heen. En ik denk dat dat het belangrijkste is wat ik van deze challenge geleerd heb en aan jullie wil meegeven. C:

Aan- of afrader?
Hopelijk heb je al een beetje gemerkt dat ik erg enthousiast ben over deze challenge en dus vind ik het zeker een aanrader. Een maand is wel een behoorlijke tijd, maar ik denk dat een maand (of 3 weken) precies lang genoeg is om uit te zoeken wat social media met jou en de invulling van jouw dag doet. Sta je daar wel eens bij stil? Als je als christen soms of vaak het idee hebt dat je tijd tekort komt voor God, maar je besteedt wel (veel) tijd aan social media, zou ik deze challenge zeker eens proberen! En nee, niet stiekem even een keer spieken op Facebook of Instagram, maar probeer eens ècht in de tijd die je zonder social media doorbrengt God te zoeken. Ik denk en hoop dat je versteld zult staan van hoe dichtbij Hij is. En ook als je geen christen bent, is deze challenge uiteraard ook zeker een aanrader! C:

Wat ga ik na deze challenge doen met mijn social media?
Als ik deze blog post, 'mag' ik officieel nog niet op de social media, maar pas vanaf maandag  5 oktober 2015, dat duurt dus nog twee dagen.. Spannend! Ik heb me voorgenomen om de tijd dat ik op social media zit te reduceren tot een paar minuten per dag, maar of dat gaat lukken weet ik nu natuurlijk nog niet. Wel wil ik de tijd die ik zonder social media met God heb doorgebracht, nu ook zeker voortzetten. In deze tijd heb ik veel geleerd van en over Hem, en ik ben gegroeid in mijn geloof. Misschien klinkt het jou (als niet christen misschien) vreemd in de oren dat een maand zonder social media zoveel met me doet, maar ik moet er wel bij zeggen dat ik ook bewust zonder social media ben gegaan óm meer tijd met God door te brengen.

Als je tips hebt voor mensen die een tijd(je) zonder social media willen gaan, deel ze dan gerust in de reacties! Als jij nou ook deze challenge probeert, laat dan in de reacties weten hoe jij de challenge hebt ervaren! Ik wens je in ieder geval heel veel succes als jij deze challenge ook gaat proberen!

Have fun!

Tessa

Comment Form is loading comments...

Wat je misschien ook leuk vindt:

Challenge: 1 maand zonder social mediaThe DIY Life - Nederlandse DIY blog
© The DIY Life, 2015-2019. Mogelijk gemaakt door Blogger.