Moestuintjes update #2 - Overpotten: hoe doe je dat?

19:15 The DIY Life 0 Comments

Vandaag is het dan eindelijk zo ver: update #2 van de moestuintjes is er! En wat zijn de plantjes in een week tijd hard gegroeid! Kijk met me mee hoe groot ze al zijn geworden en hoe je ze het beste kan overpotten! Als je het begin gemist hebt, klik dan hier! Wil je weten wat er allemaal in update #1 aan bod kwam? Klik dan hier!

Als je meer van dit soort updates wilt zien en wilt zien hoe de plantjes het in mijn moestuin doen de komende weken, geef deze post dan een +1 op Google gebruik de #Glitteressmoestuin op je social media!
Om te beginnen pak ik de tabel er even bij van update #1, met het overzicht wanneer welk plantje is ontkiemd en overgepot:
Ik heb een extra kolom aan de tabel toegevoegd, namelijk wanneer ze overgepot zijn:

Plant: Gezaaid op: Ontkiemd op: Verpot op: Geoogst op:
Augurk 3 april 2016 tussen 8 en 13 april 17 april Nog niet geoogst
Basilicum 3 april 2016 tussen 8 en 13 april Nog niet verpot Nog niet geoogst
Broccoli 3 april 2016 7 april 2016 Nog niet verpot Nog niet geoogst
Cherrytomaten 3 april 2016 tussen 8 en 13 april Nog niet verpot Nog niet geoogst
Courgette 3 april 2016 tussen 8 en 13 april 17 april Nog niet geoogst
Komkommer 3 april 2016 tussen 8 en 13 april 17 april Nog niet geoogst
Rucola 4 april 2016 7 april 2016 Nog niet verpot Nog niet geoogst
Tuinkers 3 april 2016 6 april 2016 Niet nodig 13 april

Dan volgen nu de foto's van de plantjes en daarna kan je lezen hoe je de plantjes (de courgette, augurk en komkommer in deze update) kan overpotten!

Rucola
Als eerste is de rucola aan de beurt. Deze is in een week behoorlijk gegroeid en de plantjes zijn nu al langer dan 4 centimeter! 
Broccoli
Cherrytomaten
Deze plantjes gaan nog niet zo hard, maar er is veel warmte nodig voor deze plantjes om echt goed te kunnen groeien. Toch is het plantje al meer dan 2 centimeter groot.
Courgette
Deze foto is van halverwege de week, toen waren de courgette plantjes ongeveer 4 centimeter groot. Links op de foto zie je nog twee courgette plantjes die het zaadje nog op de plant hebben. Je kan de courgette helpen door deze er voorzichtig af te halen.
Na nog een aantal dagen was de courgette bijna in lengte verdubbeld, en zie je op de foto dat het plantje al behoorlijk groot is geworden. Het overpotten moet niet veel langer op zich laten wachten als je courgette plantje al zo groot is..!
Tot slot nog een overzicht van alle moestuintjes die ik heb hieronder. In het midden zie je een paar sprietjes; dat was de tuinkers, maar die heb ik al geoogst en opgesmikkeld met een crackertje met kaas!

Overpotten: hoe doe je dat?
Er zijn drie soorten plantjes die ik deze week heb overgepot, namelijk: de courgette, de augurk en de komkommer. Het overpotten zelf heb ik buiten gedaan, maar een advies is om dit toch binnen te doen, omdat ik zag dat het niet heel goed was voor de plantjes en ze tijdelijk slap hingen. Uiteindelijk trekken ze wel weer bij, maar het is niet aan te raden.
Stap 1: kies de plantjes die je gaat overpotten. In mijn geval dus de courgette, de komkommer en de augurk (zie de foto hieronder).
Stap 2: vul grote(re) potten dan waar de plantjes nu in staan met potgrond of biologische moestuingrond.
Stap 3: pak voorzichtig de plantjes die je wilt overpotten bij de stengel en trek ze er langzaam uit. Wil dit niet in één keer? Ga dan gelijk door naar de volgende stap! Wil dit wel in één keer, dan kan je stap 4 overslaan.
Stap 3a: als je maar één plantje in het potje hebt staan die je over wilt potten, dan kan je er ook voor kiezen om gewoon het hele potje met het plantje in een grote(re) pot te planten. (let op: deze stap kan alleen als de potjes van natuurlijke materialen zijn gemaakt!)
Stap 4: als de plantjes niet in één keer uit het potje kunnen, kan je het potje uit elkaar trekken, om zo het plantje er uit te halen. (let op: deze stap kan alleen als de potjes van natuurlijke materialen zijn gemaakt!)
Stap 5: maak in de grote(re) pot een kuiltje met je vingers waar het plantje in moet komen.
Stap 6: zet het plantje er voorzichtig in en zorg ervoor dat alle wortels in het kuiltje zitten en je geen wortel meer ziet als je het kuiltje dicht maakt!
Stap 7: Druk het plantje voorzichtig aan bij de stengel, maar pas op dat je de stengel niet breekt.
Stap 8: herhaal deze stappen net zo lang tot je alle plantjes overgepot hebt.

De plantjes die ik heb overgepot staan nu in mijn huis verder te groeien. Ik heb een plastic zak om de potten heen gedaan, want onderin de potten zitten gaten, en als ik de plantjes water geef, loopt het er niet straks aan de onderkant weer uit en blijft mijn vensterbank mooi schoon!
De komkommer staat op een apart plekje in mijn huis te groeien, omdat hier maar één plantje van was.
Hopelijk heb je veel geleerd van plantjes overpotten en vond je deze update leuk!

Als je meer van dit soort updates wilt zien en wilt zien hoe de plantjes het in mijn moestuin doen de komende weken, geef deze post dan een +1 op Google of tweet gebruik de #Glitteressmoestuin op je social media!

Have fun!

Tessa

(Note: Albert Heijn heeft mij geen opdracht gegeven om dit te schrijven, het bedrijf is in geen enkel opzicht bij dit artikel betrokken. De moestuintjes heb ik zelf ontvangen en niet in opdracht een review of DIY gemaakt)





Wat je misschien ook leuk vindt:

Moestuintjes update #2 - Overpotten: hoe doe je dat?The DIY Life - Nederlandse DIY blog
© The DIY Life, 2015-2019. Mogelijk gemaakt door Blogger.