Review: Handletter-werkboek Hemelsblauw

13:13 The DIY Life 0 Comments

In het voorjaar verscheen een nieuw handletterboek, genaamd "Handletteren met Hemelsblauw". Dit boek is geschreven door Annemarij en Hanneke van Hemelsblauw en inmiddels hebben ze ook een handlettering werkboek uitgebracht: "Handletter-werkboek Doe Het Lekker Zelf". Ik kreeg het boek opgestuurd om het te reviewen, super leuk!

De buitenkant

Wat me als eerste opviel toen ik het boek in handen kreeg, was de vrolijke kaft. Veel handlettering (werk)boeken hebben een zwart-witte kaft, maar deze kaft is vrolijk versierd met handlettering en tekeningen. Deze lay-out komt overeen met de kaft van het eerste boek van Hemelsblauw, maar is toch net even anders. Maar genoeg over de buitenkant, je wilt denk ik ook heel graag weten hoe het boek er van binnen uit ziet, net als ik!

De binnenkant

Het boek is in vrolijke kleuren en simpele vormen vormgegeven. Vergeleken met het eerste boek van Hemelsblauw is de handlettering in dit boek iets lastiger, maar nog steeds erg goed te doen. Er staat ook leuke uitdagingen in, zoals handletteren in de vorm van een caravan of een gloeilamp. In dit boek wordt ook weer veel aandacht geschonken aan verschillende lettertypes. Er is ruimte genoeg vrijgelaten om zelf aan de slag te gaan en de diverse lettertypes te oefenen.

Lettertypes oefenen

De lettertypes die je kan oefenen staan in het midden van het boek. In het eerste boek van Hemelsblauw werd elke letter voorgeschreven, die je vervolgens over kon trekken en daarna zelf kon schrijven. In dit werkboek zijn alleen de letters A tot en met E als voorbeeld in het boek, de rest moet je zelf doen. De enige richtlijn zijn de eerste vijf letters, die je een beeld geven van het lettertype. Dit daagt je uit om zelf creatief aan de slag te gaan en te bedenken hoe de andere letters er uit kunnen zien. Natuurlijk heb ik dat zelf ook even geoefend, en het resultaat zie je hieronder!

In dit werkboek wordt ook aandacht geschonken aan verschillende banners, maar liefst zeven soorten! Stap voor stap wordt weergegeven hoe je de banners kan tekenen. Als je het maken van kaarten leuk vindt, kan je dit boek ook goed gebruiken. Diverse pagina's zijn gewijd aan het maken van kaarten op verschillende ondergronden en een aantal kleuren. Ook het maken van labels kan je oefenen in dit boek. Een leuk extraatje is dat je op de website van Hemelsblauw de werkbladen van het werkboek kan downloaden, en zo eindeloos kan oefenen!

Mijn mening

Dit boek heeft mij verrast, en ik zal je uitleggen waarom. Als eerste vind ik het erg leuk en uitdagend dat bij het oefenen van de lettertypes alleen de eerste letters worden gegeven. Het wordt dus niet 'voorgekauwd', je moet echt zelf aan de slag. Daarnaast vind ik het erg leuk dat je kan oefenen met quotes in bepaalde vormen, zoals een gloeilamp. Er staan veel leuke en creatieve uitdagingen in dit boek, wat de aanschaf hiervan het helemaal waard maakt! Het boek kost € 9,99 en je kan hem hier kopen.

Have fun!
Tessa

Wat je misschien ook leuk vindt: