De Leuchtturm1917: to buy or not to buy?

10:04 The DIY Life 0 Comments


Afgelopen week heb ik mezelf er eindelijk toe gezet om te kopen wat ik al zo lang wilde: een Leuchtturm1917 bullet journal! Ik heb er lang over getwijfeld, want de bullet journal die ik gebruikte was nog lang niet vol. Het was geen "echte" bullet journal, maar meer een notitieboek met witte pagina's. De inkt drukte er in door en het werkte niet altijd fijn. Daarom besloot ik dat het echt eens tijd werd om een goede bullet journal te kopen! Maar was het de aankoop waard?

Over de Leuchtturm1917

Voor degenen die bullet journaling kennen, is de Leuchtturm1917 dé bullet journal om te gebruiken. Tenminste, als ik andere bloggers en Youtubers over bullet journaling moet geloven. Dat wekte mijn nieuwsgierigheid, en ik ging op onderzoek uit. Er zijn diverse soorten bullet journals die erg populair zijn. Onder andere dus de Leuchtturm1917, maar ook Mijn Bullet Journal en Moleskine zijn populair. Dus waarom sprong de Leuchtturm1917 er voor mij tussen uit?

Reasons to buy

Er zijn een heel aantal redenen waarom ik juist voor deze bullet journal heb gekozen, namelijk:
- De aanschafprijs is gemiddeld tot duur voor een bullet journal (€ 16,50) maar dan heb je wel een bullet journal met een harde kaft, stevige pagina's en een goede kwaliteit
- Ze zijn er in 17 verschillende kleuren, dus keuze genoeg
- Als je een bullet journal wilt die je ook op je werk of in een zakelijke omgeving wilt gebruiken, is de kaft neutraal, maar ook mooi
- Je kan kiezen of je de pagina's blanco wilt, met lijntjes of met stipjes
- Er zit een pocket achterin je bullet journal waar je stickers en dergelijke in kan bewaren
- Je hebt 2 bladwijzers en 5 pagina's om je inhoudsopgave in op te schrijven
- Alle pagina's zijn genummerd, zodat je makkelijk iets terug kan vinden

Reasons not to buy

Daarnaast zijn er ook redenen waarom je beter niet een Leuchtturm1917 kan kopen:
- Zoals ik al zei is de aanschafprijs gemiddeld tot duur
- De pagina's zijn genummerd, wat voor sommige bullet journalers als vervelend kan worden ervaren
- De kaft is neutraal, er staat geen leuk printje of een leuke doodle / quote voorop
- De kleur van het papier is niet spierwit, maar heeft een crème tint

Als je de voors en tegens tegen elkaar weg streept, kan je begrijpen dat het voor mij al snel duidelijk was. De Leuchtturm1917 bullet journal wilde ik heel graag hebben! Maar is de bullet journal ook echt zo goed als ik verwacht had? Dat ga ik testen!




Testen met markers

Als eerste heb ik de dikte van de pagina's getest door een zwarte Tombow marker te gebruiken, in combinatie met een Micron fineliner van 0,2 mm. Deze twee pennen hebben als eigenschap dat ze niet snel door papier drukken, maar dat wilde ik uittesten. In mijn oude bullet journal drukte het niet door, maar zag je de tekst wel aan de andere kant van de bladzijde, omdat het doorscheen. Bij de Leuchtturm1917 is dat helaas ook zo. Ik heb nog niet de tijd gehad om meerdere verschillende markers te testen, maar helaas kan je wel op de achterkant zien wat er staat. Ik had persoonlijk verwacht dat de pagina's dikker zouden zijn en je de letters niet aan de achterkant zou zien.

Zijn de stipjes handig?

Daarnaast was ik benieuwd of die stipjes echt handig zijn, of dat het juist meer vervelend zou werken. Het is me reuze meegevallen en ik moet zelfs eerlijk zeggen dat ik die stipjes heel handig vind! Je kan er makkelijk rechte lijnen mee maken en de afstand tussen alle stipjes is hetzelfde. Het scheelt dat het stipjes zijn en geen lijnen, zodat er geen lelijke lijnen door je tekst heen staan. Aan de andere kant kan het ook heel vervelend zijn, omdat je wel altijd die stipjes blijft zien op elke pagina.

Waterverf

Tot slot was ik benieuwd hoe waterverf op de bladzijden zou opdrogen en of het de kleur zou behouden. Dit heb ik getest met goedkope waterverf van de Action en brushmarkers van de Ali Express. De verf leek eerst niet goed te hechten, maar daarna bleek al snel dat het papier de verf een beetje absorbeert. Hierdoor bolt het papier niet extreem op en blijven de pagina's mooi van vorm. Ik was positief verrast!

Mijn mening

Ik hoop dat ik al heb laten doorschemeren dat ik erg enthousiast ben over deze bullet journal, want dat ben ik! Het is zeker geen miskoop en ik ben ontzettend blij dat ik deze bullet journal gekocht heb. Er zijn wel een aantal nadelen, maar die wegen voor mij niet op tegen de voordelen. Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaring. Zijn jullie net zo enthousiast, of is er juist een reden waarom je deze bullet journal niet koopt?

Have fun!

Tessa


Wat je misschien ook leuk vindt:

De Leuchtturm1917: to buy or not to buy?The DIY Life - Nederlandse DIY blog
© The DIY Life, 2015-2019. Mogelijk gemaakt door Blogger.