Review: Smûk

11:44 The DIY Life 0 Comments

Maar weinig mensen weten dat mijn roots in Friesland liggen, maar op een paar woorden na spreek ik geen Fries. Sinds kort heb ik er echter een nieuw woord bij geleerd: "Smûk", wat betekent iets als: gezellig en warm. En dit woord ken ik dankzij het gelijknamige boek, geschreven door Wimke Tolsma. Haar boek (hier kun je 'm kopen) staat vol leuke DIY's waarmee ze het Friese smûk laat zien. Ik probeerde er een paar uit!

Voor de meeste DIY's en recepten in het boek heb je vrijwel alles wel in huis: ijzerdraad, appels, lege glazen potten en wol, om maar een paar dingen te noemen. Er is genoeg keuze aan DIY's, en ik vond het dan ook erg lastig om er twee te kiezen die ik zelf wilde maken. Uiteindelijk heb ik voor twee recepten gekozen: frambozen jam en appelchips.

Zomerse jam

We hebben van onze tuin een eetbare tuin gemaakt, dat wil zeggen: vooral planten die vrucht geven. Denk bijvoorbeeld aan aardbeien, frambozen, maar ook kapucijners en artisjok. We hebben vier frambozenstruiken, maar daar komen veel te veel frambozen aan voor ons drieën om op te eten.. Wimke geeft in Smûk een recept voor zomerse frambozenjam. Een goed idee voor alle frambozen uit de tuin!

Het is een simpel recept en je hebt maar een paar ingrediënten nodig: 250 gr. frambozen, 200 gr. geleisuiker, 1 takje verse munt en citroensap. Ik gebruikte gewone suiker en appelstroop, omdat we geen geleisuiker in huis hadden. Ze geeft als tip om de frambozen vóórdat je de jam maakt even in zout water te leggen, zodat de diertjes en onrijpe frambozen naar boven drijven. Een goede tip! Spoel ze daarna nog wel even schoon, zodat je geen zoute jam krijgt. Na het kookproces van ongeveer 4 minuten flink koken kun je de jam in de pot gieten en 5 minuten op de kop zetten. Volgens Wimke kun je de jam tot wel een jaar bewaren.

Appelchips

Ik ben dól op appeltaart, maar appelchips had ik nog nooit geprobeerd. Laats staan zelf gemaakt..! De ingrediënten zijn wederom simpel: 1 kg appels, mandoline (of rasp - werkt prima!), kaneel en citroensap. Meng alles door elkaar en leg het op een bakplaat. Zorg er wel voor dat de schijven niet tegen elkaar aan komen. Doe alles in de oven op 100 graden, ongeveer 2,5 uur (halverwege even de schijven omdraaien).

Nou, het rook héérlijk in onze keuken. Wat een leuk recept vind ik dit! Heel erg makkelijk en als je een redelijke hoeveelheid kunt maken is het een lekkere snack. Wimke schrijft dat je hier maar van blijft eten, en dat ben ik helemaal met haar eens. Deze chips is ook nog eens gezond! Een verantwoorde vrijdagavond snack zullen we het maar noemen.

Mijn mening

Aan het boek Smûk is veel aandacht besteed en je merkt in het hele boek ook duidelijk dat de schrijfster Friesland op een creatieve manier wil belichten. Doordat er zowel recepten als DIY's in staan, kun je veel kanten op met dit boek. Daarnaast merk ik dat er veel ruimte is voor je eigen invulling, bijvoorbeeld met de bellenblaas. Ik zou dit boek zeker aanraden! Hier kun je 'm kopen.

Wat je misschien ook leuk vindt:

Review: SmûkThe DIY Life - Nederlandse DIY blog