Katoenen tas versieren met aardappel stempels

08:00 The DIY Life 0 Comments

 
Tijdens een van de handlettering swaps van een aantal jaar geleden kreeg ik van mijn swapmaatje een blanco katoenen tas. Wat ik er mee kon doen, wist ik nog niet, maar ik heb hem wel al die tijd bewaard. Nu, jaren later, is het moment gekomen om iets met de katoenen tas te doen! Hij wordt namelijk versierd met aardappel stempels.

In 2016 heb ik ook een DIY gedaan met aardappel stempels. Toen versierde ik een zelfgemaakte kussensloop. Het viel me toen al op dat aardappel stempels een vintage effect geven wat ik erg leuk vond. Echt heel erg into vintage ben ik niet, maar ik vind het effect wel erg mooi. LET OP: de tas kun je niet wassen! Als je de tas gaat wassen, verdwijnt de opdruk waarschijnlijk. 

Benodigdheden

- Aardappel (1 of 2 stuks)
- Schilmesje
- Inkt
- Blanco katoenen tas
- Snijplank
- Stukje karton
- Permanente marker of textielstift (optioneel)

Wat je doet

Het is als eerste belangrijk om een stukje karton in de katoenen tas te doen, om te voorkomen dat je stempels straks doordrukken. Daarnaast kun je alvast alles klaarleggen voor het maken van de stempels: de aardappel(s), het mesje en een snijplank. Bedenk welke vormen je wilt maken en maak desnoods eerst een schets. Rechte lijnen snijden met een schilmesje is makkelijk, maar ronde vormen zijn iets lastiger.

Een aantal voorbeelden van stempels die je kunt maken, zijn: een vorm, een tekst (elke aardappel helft een andere letter) of patronen zoals chevron. Ik koos uiteindelijk voor een driehoek en een cirkel. Makkelijk te snijden en eventueel in verschillende groottes.

Heb je alle aardappels gesneden en ben je tevreden met je stempels? Dan kun je de stempels in de inkt drukken en gaan stempelen. De eerste keer stempelen met aardappels zul je merken dat je ze heel vaak in de inkt moet drukken voordat de inkt eraan hecht. Na de eerste keer stempelen hoef je dit per stempelbeurt minder vaak te doen.

In aardappels zit van nature zetmeel en water, waardoor de stempelafdruk iets vochtig kan zijn. Dat droogt vanzelf op, dus dat is niet erg. Daarnaast is het belangrijk om na elke keer stempelen de aardappel opnieuw in de inkt te drukken. De aardappel heeft namelijk de neiging om de inkt op te nemen, waardoor je bij een tweede keer direct door stempelen een vage(re) afdruk krijgt.



Tot slot heb ik nog met een permanente marker van Edding de naam van onze dochter op de tas geschreven. Dit ging heel makkelijk en de marker blijft goed zichtbaar. Let er wel op dat het handig kan zijn om de stof glad te trekken en te zorgen dat er geen bobbels in zitten. Zo voorkom je dat je straks letters krijgt met rare gaten ertussen (vanwege eventuele bobbels).

Laat je katoenen tas een halfuur drogen voordat je hem gaat gebruiken. Eventueel kun je na dat halfuur de andere kant nog bedrukken. Laat in dat geval de tas nogmaals een halfuur drogen voordat je hem kunt gebruiken. LET OP: de tas kun je niet wassen! Als je de tas gaat wassen, verdwijnt de opdruk waarschijnlijk. 

Ga jij deze DIY proberen?

Wat je misschien ook leuk vindt:

Katoenen tas versieren met aardappel stempelsThe DIY Life - Nederlandse DIY blog

0 reacties:

© The DIY Life, 2015-2019. Mogelijk gemaakt door Blogger.