Zelf gezonde granola maken

08:57 The DIY Life 0 Comments


Als je me volgt op Instagram, heb je vorige week gezien dat ik deelde in de stories dat ik zelf granola heb gemaakt. Ik vroeg mijn volgers of het recept op de blog moest komen, en het antwoord was unaniem: 'ja'! Dus dat leek me duidelijk, haha. De zelfgemaakte granola bevat geen kunstmatige suikers en is geschikt voor veganisten en vegetariërs. Het kost je ongeveer 15 minuten. Ideaal!

De ingrediënten

- 200 gr havervlokken
- 150 gr gemengde noten (bijv. hazelnoten, walnoten, ...)
- 50 gr gemengde zaden (bijv. zonnebloempitten, chia zaad...)
- 50 gr geraspte kokos
- 1 tl kaneel
- 5 el plantaardige olie (bijv. zonnebloem, olijf...)
- 5 el vloeibare honing OF 2 el appelstroop
- 100 gr rozijnen

De bereiding

1. Om te beginnen, meng je alle droge ingrediënten bij elkaar, behalve de rozijnen. Die voeg je pas toe als alles uit de oven komt. Voeg ook de kaneel toe en meng alles door elkaar. Tot slot voeg je langzaam en al roerend de olie en honing (of appelstroop) toe en roer goed. Zelf heb ik de 'fout' gemaakt om de rozijnen wel toe te voegen en in de oven te doen, maar helaas zijn die bijna allemaal verbrand... Jammer! Dus mijn tip is echt om de rozijnen pas toe te voegen als je alles uit de oven hebt gehaald. 

2 .Over oven gesproken, zet 'm op 180 graden en doe je granola op een bakplaat (bekleed met bakpapier). Zet je granola er ongeveer 15 minuten in of tot alles een goudbruine kleur krijgt. Je zult merken dat de granola nog zacht is als je het uit de oven haalt. Naarmate het mengsel afkoelt, zal het harder worden en de structuur krijgen die je van granola gewend bent.

3. Laat alles nog even op de bakplaat afkoelen en pak vervolgens een grote pot of bak waar je je granola in doet. Het is heerlijk voor door de yoghurt. Smullen maar!

Doordat er geen extra suiker in de granola zit, maar alleen honing (of appelstroop) en rozijnen, is dit een gezonde granola. Als ik in supermarkten kijk naar diverse soorten granola, zit er regelmatig toegevoegd suiker in. Maar je zult misschien merken dat die extra suiker helemaal niet nodig is! De granola is lekker zoet van zichzelf en je hebt meteen ook je portie noten binnen.

Je kunt zelf variëren met dit recept. In plaats van rozijnen kun je ook gedroogd fruit toevoegen (dat gaat wel in de oven) of helemaal geen fruit. Wil je toch suiker toevoegen, dan kun je gewone kristalsuiker gebruiken, of je kiest voor een beetje (pure) chocolade. Dat laatste zou ik wel toevoegen nadat alles uit de oven komt.

Heb jij nog andere, lekkere variaties op deze granola? Laat het me weten in de reacties of op Instagram!

Wat je misschien ook leuk vindt:

Zelf gezonde granola makenThe DIY Life - Nederlandse DIY blog

0 reacties:

© The DIY Life, 2015-2019. Mogelijk gemaakt door Blogger.