DIY: fortune cookies van papier

09:24 The DIY Life 0 Comments

Als je iets leuks wilt bedenken om voor iemand te maken, maar je hebt geen inspiratie, dan is Pinterest geweldig! Dus je raadt misschien al waar ik de inspiratie voor deze DIY vandaan heb - juist, van Pinterest! Maar daarom is deze DIY zeker niet minder leuk om te doen. Wat heb ik dan voor DIY voor jullie? Je had het waarschijnlijk al wel aan de titel gezien, maar ik heb fortune cookies (van die koekjes met een briefje er in) gemaakt van papier!
Wat je nodig hebt voor deze DIY:
- Scrapbook papier (of stevig gekleurd papier)
- Een rond voorwerp (bijvoorbeeld een beker)
- Wit papier
- Een pen
- Een schaar
- Een lijmpistool

De eerste stap is om het ronde voorwerp (laten we er voor het gemak van uit gaan dat je een beker gebruikt) op het scrapbookpapier te zetten en met een pen om de beker heen op het papier, zodat je een perfect rondje krijgt.
Daarna is het natuurlijk zaak om het rondje uit te knippen!
In fortune cookies zit altijd een (wijze) spreuk. Zelf kan je die ook maken en in je papieren cookie doen (daar gaat het uiteindelijk allemaal om toch?). Maar ja, bedenk maar eens iets! Dan verwijs ik je toch weer door naar Pinterest, waar veel wijsheden en quotes te vinden zijn. Zelf ben ik voor de tekst 'Smile and the world will smile with you' gegaan. Het is de bedoeling dat je jouw spreuk of wijsheid op een strookje wit papier schrijft.
Nadat je jouw spreuk of wijsheid op hebt geschreven, kan je bezig met de eerste stap van het cookie zelf. Wat een rondje en een spreuk is natuurlijk nog geen fortune cookie! Wat je als eerste doet, is het volgende: vouw het rondje dubbel, maar druk het niet aan! Op de onderstaande foto zie je een kruisje op het rondje staan. Op dat kruisje moet je een klein beetje lijm doen met een lijmpistool, en dan de twee kanten van de cirkel goed tegen elkaar aandrukken. Nogmaals: niet vouwen!
Op het kruisje heb ik wat lijm gedaan, en nu is moet je het even goed aandrukken (kijk uit, de lijm is heet!) totdat de lijm afgekoeld en hard is, en alles vast zit.
Nadat de lijm is afgekoeld en het papier echt goed aan elkaar plakt, kan je je quote of wijsheid er in stoppen! Zoals je ziet op de foto hieronder steekt mijn strookje iets uit het cookie. Je kan er ook voor kiezen om je papiertje te vouwen, zodat er geen stukje papier uit komt. Zelf vond ik dat wel speels lijken! C:
Nu komt het ingewikkelde gedeelte.. Je moet namelijk het cookie gaat vouwen. Hou de kant die je net geplakt heb van je af en vouw de uiteinden van de halve cirkel naar binnen. Misschien gaat het niet in één keer goed, of scheurt je papiertje, dat kan (dat is mij de eerste keer namelijk ook gebeurd). Maar als je het eenmaal onder de knie krijgt, dan is het zo gepiept!
Als je gevouwen hebt, gebruik je het lijmpistool om een klein dotje lijm in het midden van de vouw te doen (nogmaals: de lijm is heet!). Zo krijgt en houdt je papieren cookie zijn vorm. Ben je vergeten je kaartje er in te doen? Tja.. dan moet je opnieuw beginnen, want je krijgt je kaartje er met geen mogelijkheid meer in als je je cookie al hebt gevouwen en vast hebt gelijmd.. Maar dan heb je wel wat extra oefening! Uiteindelijk zag mijn fortune cookie er zo uit:
In totaal heb ik drie cookies gemaakt, die er zo uit zien (met allemaal een eigen boodschap):
Hopelijk vond je deze DIY leuk en heb je inspiratie opgedaan voor een klein cadeautje voor je moeder of je vriend(in)! Ik wens je in ieder geval heel veel plezier als je deze DIY uit probeert!

Have fun!

Tessa


Comment Form is loading comments...

Wat je misschien ook leuk vindt:

DIY: fortune cookies van papierThe DIY Life - Nederlandse DIY blog
© The DIY Life, 2015-2019. Mogelijk gemaakt door Blogger.