6 originele manieren om Paaseieren te versieren - Gastblog

08:00 The DIY Life 0 Comments

Het is weer tijd voor een gastblog, en vandaag is Rianne van Kameleon Knutselt aan de beurt. Omdat het bijna Pasen is, heeft ze een ontzettend leuke DIY gemaakt, namelijk paaseieren beschilderen. Maar ze heeft dit ook gecombineerd met handlettering, vilt en meer! Ben je benieuwd? Lees dan snel verder!

"Toen Tessa mij een paar weken geleden vroeg of ik een gastblog wilde schrijven voelde ik me vooral erg vereerd. Ik heb meteen ja gezegd, zonder dat ik had bedacht waarover ik zou schrijven. De afgesproken deadline naderde en ik had intussen allerlei ideetjes verzameld om eens aan de slag te gaan voor Pasen. Ik zou paaseieren gaan versieren.

Welke materialen heb ik gebruikt?
- Verse eieren (hardgekookt) 
- Posca markers 0,7 mm punt 
- Crea patch lijm/vernis (Action)
- Lintjes, bandjes etc
- Restje vilt en een kleine pompom
- Restje kadopapier

1. Handlettering
2. Stippen
3. Konijntje
4. Bloemig
5. Papier
6. Doodles

1. Voor het eerste ei heb ik gekozen voor handlettering. Als je vaak genoeg geoefend hebt op papier of vlakke ondergronden kun je best de uitdaging aangaan om eens op een paasei te gaan handletteren. Ik heb niet van te voren een schets gemaakt, maar ik ben gewoon 'freestyle' aan de slag gegaan. Als je het simpel houdt qua layout, kun je met verschillende kleuren toch een bijzonder ei maken.

Ik heb een voorbeeldfiguur van een konijntje nagetekend op het ei d.m.v. een stippellijn. Je zou ook een sticker als uitgangspunt kunnen gebruiken die je naderhand weer verwijderd. Rond de eerste stippellijn zet je héél veel puntjes en naarmate je verder naar buiten werkt staan de puntjes steeds verder uit elkaar. Een super gaaf effect vind ik dit. Vooral als je van minimalistisch of monochrome houdt is dit een hele leuke. In plaats van een konijn kun je natuurlijk elke vorm kiezen die je zelf leuk vindt. Keep it simple.

3. Knip twee oortjes uit het vilt en plak deze op het ei. Daaronder plak je de pompon als staartje. Als de lijm is opgedroogd draai je het ei om en teken je een gezichtje. Hop, klaar!

4. Ik koos een vrolijk lente-lintje uit en knipte het af op de juiste lengte. Met een puntje lijm plak je het begin en uiteinde vast. Met dezelfde kleuren stiften heb ik de rest van het ei versierd met dezelfde bloemetjes die op het lintje staan.

5. Uit een restje cadeaupapier drukte ik met een cirkelpunch mooie plaatjes. De cirkels bleken helaas iets te groot voor mijn ei, dus ik heb een figuurtje uitgekozen en netjes uitgeknipt. Smeer wat creapatch of ModPodge op het ei en plak het plaatje erop. Blijf goed smeren met een kwastje, ook op de bovenkant van het plaatje. Doordat het papier nat wordt, is het makkelijker met de ronding van het ei mee te vormen en krijg je een mooi resultaat. Als finishing touch heb ik het ei versierd met een paillettenbandje, die ik met dezelfde lijm heb vastgeplakt. Eventueel kan je nog met ModPodge een extra beschermlaagje over het plaatje aanbrengen.

6. Als laatste pakte ik de gouden Posca stift om het ei te versieren met doodles. Allerlei kleine tekeningetjes die met Pasen of met het voorjaar te maken hebben. Op een wit ei – deze zijn vlakrond pasen beter verkrijgbaar – zijn de tekeningen beter te zien, maar ik vind dit effect zelf ook erg tof. Pas als je het ei een beetje ronddraait in je hand, zie je door de glans van de gouden stift de doodles een beetje oplichten. 

In plaats van verse eieren kun je natuurlijk ook plastic of houten eieren versieren. Die kun je dan lekker lang bewaren of gebruiken als decoratie in de paastak of op de paastafel. Bij tuincentra en hobbywinkels zijn ook andere houten figuurtjes te koop die je kunt versieren. Ik had nog veel meer spulletjes verzameld die ik nu niet heb gebruikt. Je kunt de eitjes bijvoorbeeld ook beplakken met (gedroogde) bloemetjes, mooie servetten, vloeipapier, confettie, glitters. 

Dus ook zonder verf kun je hele feestelijke eitjes versieren! Mijn zes eieren zijn klaar. Ik verstop ze in de tuin en de kids kunnen op zoek gaan! Veel knutselplezier & alvast fijne Paasdagen!"

Hoe ga jij je Paaseieren versieren?

Have fun!
Tessa

Wil je op de hoogte blijven van The DIY Life? Volg me dan op Facebook, Instagram en Pinterest!


Wat je misschien ook leuk vindt:

6 originele manieren om Paaseieren te versieren - GastblogThe DIY Life - Nederlandse DIY blog
© The DIY Life, 2015-2019. Mogelijk gemaakt door Blogger.