Spijkers en draad DIY

18:02 The DIY Life 0 Comments

Dat je met hout hele mooie dingen kunt maken, was vast al wel bij je bekend. Hout is een geweldig materiaal en goed voor vele dingen. Vandaag heb ik een DIY gemaakt met onder andere hout, maar ook spijkers en draad. Wat dat gaat worden? Dat zie je vanzelf! Deze DIY kost ongeveer een uur tijd om te maken en kost ongeveer € 10,-
Wat heb je allemaal nodig voor deze DIY? Het volgende:

- Spijkers (€ 2)
- Een houten plaat
- Draad (wol bijvoorbeeld, € 1,50)
- Een hamer
- Potlood
- Liniaal
- Zaag (optioneel)
- Schuurpapier (€ 2)
Als eerste heb ik een deel van de houten plaat gezaagd, omdat die anders veel te groot was. Daarna heb ik de randjes geschuurd en gezorgd dat de randen van de plank mooi glad waren.
De plank die ik gebruikt heb, had nog een laagje witte verf er op. Dit vond ik op zich wel mooi, maar er zaten een aantal vlekken op en de houten plaat had nog niet helemaal de uitstraling die ik zocht. Dus pakte ik weer mijn schuurpapier en ging ik een deel van de verf van de plaat af schuren.
Uiteindelijk kreeg mijn houten plaat een hele mooie uitstraling, waar ik erg tevreden mee ben! Het is een karwei, dat schuren, maar als je dat goed doet, heb je een mooi resultaat! Kijk wel uit voor veel stof in de buurt als je hout gaat schuren.
Nadat het schuren helemaal klaar is, kan je beginnen met een figuur tekenen op de houten plaat. Je kan elk figuur tekenen die je maar wilt, maar mijn advies zou zijn om niet te moeilijke vormen met veel bochten te doen.


Met wol kan je heel veel leuke DIY's maken! Klik hier om te zien wat je er nog meer mee kan doen!

Daarna begint het werkje waar je waarschijnlijk het langst mee bezig bent: spijkers in het hout slaan. De bedoeling is dat je de spijkers ongeveer 1 cm uit elkaar in het hout slaat met de hamer, want straks moet er nog wol om de spijkers heen en als je dan niet genoeg ruimte hebt tussen de spijkers gaat dat heel lastig worden..
Na een tijdje dacht ik dat het einde nooit in zicht zou komen met al die spijkers (ja, het waren er echt veel), maar gelukkig was ik na een half uurtje klaar - met de spijkers dan.
En nu ben je vast wel benieuwd welke vorm ik gemaakt heb! Misschien heb je het al wel gezien in de bovenste foto, maar ik heb als figuur een kruis gekozen. Ik pakte mijn wol er bij en begon met het wikkelen van de wol om de spijkers heen.
Als tip voor het eerste stukje wol zou ik je willen adviseren om een knoopje te maken, zodat de wol niet meer los zal laten als je bezig bent met de wol te wikkelen om de spijkers heen.
En dan kan het leuke werk beginnen! Het wikkelen van wol om de spijkers heen! Nog een tip van mij: druk de wol zo ver mogelijk naar beneden bij de spijkers, want dan kan je er nog een keer omheen. Je pakt een draad met wol en dan wikkel je die eerst een paar keer om een spijker heen, voordat je naar de volgende spijker gaat. Zo weet je zeker dat de wol niet zal los schieten. Wat je niet moet doen is de draad losjes vasthouden, want dan schiet hij de hele tijd los (ja, dat heb ik meerdere keren gehad..). De draad strak houden is dus belangrijk!
En nu is het aan jou hoe je je patroon doet! Ga je van links naar rechts, of in een zigzag (zoals ik gedaan heb), of heb je een rond figuur en ga je in rondjes? Het is helemaal aan jou! Toen ik klaar was met mijn figuur, zag het er zo uit:
En als laatste stap moet je nog een leuk plekje voor je kunstwerk zien te vinden! Die van mij heeft een mooi plekje gekregen op mijn bureau!
Hopelijk is jouw DIY ook heel erg mooi geworden of heb je nieuwe ideeën opgedaan! Neem rustig eens een kijkje op mijn blog! Wil je via de mail op de hoogte gehouden worden als er een nieuw artikel online komt? Vul dan rechts bij 'Contact' je mail adres in!

Have fun!

Tessa




Wat je misschien ook leuk vindt:

Spijkers en draad DIYThe DIY Life - Nederlandse DIY blog
© The DIY Life, 2015-2019. Mogelijk gemaakt door Blogger.