5 tips voor de perfecte planning

08:00 The DIY Life 0 Comments


Dit weekend ga ik weer eventjes naar Nederland (ik zit nu in België voor mijn stage), maar dan moet ik alles op mijn stage wel goed plannen. Ik moet namelijk de uren compenseren die ik vrij neem. En dan is een planning wel heel erg handig! Plannen, we krijgen er allemaal wel eens mee te maken. Maar hoe doe je dat eigenlijk? En wat is nou een goede planning, en wat is een slechte planning? Daar geef ik je vandaag 5 tips voor!

1. Een goede agenda


Als ik aan plannen denk, denk ik aan een agenda. Ik heb aan het begin van dit schooljaar een super leuke agenda gekocht met gouden en zwarte stippen op de voor- en achterkant, een agenda van A5 formaat. Het was mijn bedoeling om die agenda veel te gaan gebruiken, maar het is er niet van gekomen. Ik ben niet zo van de papieren agenda's. Sommigen kunnen juist niet zonder, en anderen (zoals ik) gebruiken liever de agenda op je mobiel of laptop. Probeer eens een papieren agenda te gebruiken als je altijd een digitale gebruikt. Als je alle mogelijkheden hebt gehad, kan je voor jezelf bepalen wat het beste voor jou werkt!


2. To do lijstjes

Er zijn weken dat ik het ontzettend druk heb, en er veel van me gevraagd wordt. Tijdens die weken vind ik het heel erg fijn als ik op papier (of voor een ander misschien weer digitaal) heb staan wat ik allemaal nog moet doen. Ik heb namelijk een geheugen als een zeef soms (herkenbaar?) en dan is het toch wel heel erg fijn als je terug kan vallen op je to do lijstje wanneer je even vergeten bent wat je ook alweer allemaal moest doen. Er zijn veel verschillende soorten lijstjes, speciaal ontwikkeld en gemaakt om jouw to do dingen op te schrijven. Deze gebruikte ik eerst zelf, maar dat vond ik toch wel lastig, want soms had je heel weinig ruimte om dingen op te schrijven. Nu heb ik zelf een A3 notitieblokje van de Action en elke week schrijf ik op een nieuw papiertje wat ik die week allemaal moet doen. Als ik iets afgerond heb, markeer ik het met een markeerstift.


3. Blijf overzicht houden

Naast een agenda en to do lijstjes zijn er natuurlijk nog veel meer manieren om bij te houden wat je allemaal nog moet doen. Het is dan ook niet gek als je soms je to do lijstje kwijt bent, of je weet dat je nog iets belangrijks moet doen, maar waar staat dat ook alweer in je agenda? Kortom: blijf overzicht houden. Als je weet dat er iets belangrijks aan komt, schrijf of sla het ergens op waarvan je zeker weet dat je het terug kan vinden. En ook als je veel verschillende soorten lijstjes gebruikt, zorg dan dat je ze allemaal op één plaats hebt. Zo blijf je het overzicht houden, en hoef je geen afspraken mis te lopen doordat je je agenda kwijt bent!


4. Plaknotities

Zit er iets belangrijks aan te komen wat je absoluut niet mag vergeten? Of heb je een afspraak gepland bij de kapper, maar vergeet je steeds hoe laat? Naast dat je deze dingen in je agenda of op je to do lijstje schrijft, kan je ook als extra reminder een plaknotitie op je spiegel in de badkamer of op de koelkast plakken. Dan heb je dubbele zekerheid dat je die afspraak niet vergeet!


5. Onderscheid maken

Er is een verschil tussen niet vergeten om je nagels te lakken en niet vergeten om naar de vergadering op het werk te gaan. Daarom is het belangrijk dat je voor jezelf het onderscheid maakt tussen belangrijke en minder belangrijke afspraken of dingen die je moet doen. Op mijn to do lijstje geef ik de belangrijkste dingen aan met een uitroepteken aan het begin. Deze afspraken of dingen mag ik die week absoluut niet vergeten. Degene zonder een uitroepteken kunnen bij wijze van spreken volgende week ook nog wel. 


Wat is jouw ultieme tip voor een perfecte planning?


Have fun!
Tessa

Wil je op de hoogte blijven van The DIY Life? Volg me dan op Instagram, Facebook en Pinterest!


Wat je misschien ook leuk vindt:

5 tips voor de perfecte planningThe DIY Life - Nederlandse DIY blog
© The DIY Life, 2015-2019. Mogelijk gemaakt door Blogger.