Christen en student: mijn ervaring

09:15 The DIY Life 0 Comments

De tijd dat je gaat studeren is een mooie tijd. Je kan op jezelf gaan wonen, voor jezelf gaan zorgen, feestjes bouwen en niemand die er wat van zegt! Kortom: leve het leven en leve de lol! En oh ja, ook nog een beetje studeren! Maar wat als je in je studententijd je christen-zijn niet naar de achtergrond wil schuiven? Hoe ga je daar mee om? Daar gaat dit artikel over!
Toen ik ging studeren (en ik studeer nog steeds) stelde ik mezelf wel eens de vraag hoe ik om zou gaan met mijn christen-zijn in het studentenleven. Nou moet ik wel zeggen dat ik niet op kamers woon, maar nog gewoon thuis, dus die ervaring kan ik niet met jullie delen. Maar ik kan je wel vertellen hoe ik er zelf mee omgegaan ben en ik hoop dat jij daar iets aan hebt!

Het studentenleven
Als je dit kopje ziet staan, gaan er vast allemaal gedachten door je heen, herinneringen of verwachtingen van jouw studentenleven. De verwachtingen en/of herinneringen van iedereen zijn natuurlijk anders, maar je hebt ze wel ergens op gebaseerd. Wat verwacht jij van het studentenleven? Waar heb je enorm veel zin in en waar zie je het meest tegenop? Zelf zag ik op tegen het feit dat ik de verwachting had dat de meeste studenten mijn christen-zijn niet zouden accepteren en dat ik niet geaccepteerd zou worden om mijn geloof.

Kiezen voor God
Aan het begin had ik al gezegd dat ik niet op kamers woon, dus daar zal ik het ook niet over hebben. Ik heb er bewust voor gekozen om niet gelijk bij een eerste ontmoeting te zeggen dat ik christen ben, maar dit te laten blijken door mijn daden en door mijn woorden. Ik vloek niet en ik gebruik scheldwoorden als 'curry' en 'poep', in plaats van de scheldwoorden die iedereen wel kent. Ik probeer anderen te helpen waar en wanneer ik kan en ik ben eerlijk. Dit klinkt misschien alsof het allemaal makkelijk is om christen te zijn en student, maar soms valt dat heel erg tegen. Het is een uitdaging, het is soms vreselijk lastig, maar God helpt je en er zijn soms van die momenten dat je veel voldoening krijgt!

Eerlijkheid
Zonet zei ik al dat ik eerlijk ben en dat ook probeer te laten merken. Eerlijkheid duurt het langst wordt wel eens gezegd. Als je eerlijk overkomt, kan je misschien sneller het vertrouwen van mensen en docenten winnen, zodat je ze ook eens om een gunst kan vragen als je de lesstof niet snapt bijvoorbeeld. Door de jaren heen heb ik gemerkt dat anderen snel aan je zien dat je christen bent, of in ieder geval een andere overtuiging hebt dan de rest. Als je dat eerlijk toegeeft (als ze er om vragen bijvoorbeeld) krijg je soms hele interessante gesprekken. En als ze het weten, kan je ook gerust vragen (ook al is dat in het begin misschien heel eng en durf je niet) of ze wat minder willen vloeken als jij in de buurt bent als je dat liever niet hebt.

Motivatie
Soms heb ik van die momenten dat ik graag met de rest mee zou willen, me lekker laten gaan en me echt uitleven op feestjes en niet meer op mijn woorden hoeven te letten. Dit is typisch iets wat je juist niet zou moeten doen. Dit is de uitdaging waar ik het over had: blijven kiezen voor God, ook al verlang je er soms naar om met de grote menigte mee te gaan. Misschien geeft God je ook wel de motivatie om voor Hem uit te komen en als je dat doet, dat je dan het gevoel krijgt dat het goed voelt.

Conclusie
Ik heb er bewust voor gekozen, zoals je vast al wel gemerkt hebt, om in mijn studententijd voor God uit te komen en te laten zien dat ik christen ben. Dit heeft me interessante gesprekken opgeleverd met studenten die vroegen waarom ik geloof en wat het voor me betekent. Ook ben ik er achter gekomen dat anderen christelijk zijn opgevoed of ook christen zijn, maar die het niet duidelijk laten merken.

Hoe je met je christen-zijn in je studententijd om gaat, is helemaal aan jou. Maar ik hoop dat je, door mijn ervaringen te lezen, wel ziet dat het je mooie en leuke dingen op kan leveren, ook al is het lang niet altijd makkelijk.

Have fun!

Tessa





Wat je misschien ook leuk vindt:

Christen en student: mijn ervaringThe DIY Life - Nederlandse DIY blog
© The DIY Life, 2015-2019. Mogelijk gemaakt door Blogger.