Studeren: 5 tips

09:00 The DIY Life 0 Comments

Als je nog studeert, of je zit op de middelbare school, dan krijg je binnenkort waarschijnlijk weer toetsen, proefwerken of tentamens voor je neus. En om daar een voldoende op te halen, is het natuurlijk wel handig als je er wat voor hebt geleerd! Maar hoe kan je dat het best doen? Daar geef ik je vandaag 5 tips over!

1. Begin op tijd

Tja, deze tip krijg je misschien wel vaak naar je hoofd geslingerd, maar op tijd beginnen is echt een pre. Ik merk bij mezelf wel dat ik begin te stressen als ik binnenkort een tentamen heb en er dan achter kom dat ik eigenlijk nog wel veel moet leren.. Niet handig dus!

2. Plannen

Onderdeel van het leren en op tijd beginnen is een goede planning. Met die planning hou je het overzicht over wat je wanneer wilt gaan doen. Ik heb met mezelf afgesproken dat ik (met betrekking tot leren) twee vakken per dag in plan. Meer vakken lukt me niet, en minder vakken vind ik persoonlijk te weinig. Ben je niet goed in plannen? No worries, lees dan dit artikel.

Wat je ook kan doen als vorm van planning is voor elke dag een to-do lijste maken. Zo zie je precies wat je die dat nog in de planning hebt staan, en kan je aan het eind van de dag ook zien wat je die dag niet hebt af gekregen. Dat is ook gelijk een goede indicatie voor hoeveel jij op een dag kan doen. Dus als je teveel ingepland hebt, kan je daar de volgende keer rekening mee houden! Een optie is ook nog om de tijd op te nemen hoe lang jij met een bepaald vak bezig bent, zodat je daar in de planning rekening mee kan houden. Er zullen altijd vakken zijn die je lastig vindt, waar je dus meer tijd aan moet besteden.

3. Voldoende slaap

Slapen lijkt bijna onhaalbaar als je er een groot tentamen voor de deur staat. Toch is het wel heel erg belangrijk dat je voldoende slaapt als je druk aan het leren bent. Want wanneer je niet genoeg slaap krijgt, ben je moe, is je concentratie sneller weg en gaat het leren dus niet zo goed lukken! Kortom: een goede nachtrust doet wonderen!

4. Ontdek jouw manier van leren

Iedereen leert op een andere manier. De één leert door alles samen te vatten, de ander juist door het boek door te lezen, en weer een ander heeft nog een andere manier om goed te kunnen leren. Misschien heb jij wel muziek aan tijdens het leren, of juist niet. Wat is jouw manier van leren? Als je dat hebt ontdekt, kan je je op die manier van leren gaan focussen en zal het leren hopelijk beter gaan!

5. Ontspanning

Of je er tijd voor hebt of niet, ontspanning is goed voor je tussen het leren door. Neem bijvoorbeeld een pauze van een half uur als je net anderhalf uur aan het leren bent geweest, of een pauze van een kwartier. Het kan je gedachten even leeg maken, en zo heb je weer wat nieuwe concentratie voor de volgende ronde van het leren.

Hieronder geef ik je nog een aantal do's en dont's bij ontspanning.


Do's:

- Eén aflevering kijken van je favoriete serie op Netflix
- Een boek lezen
- Een spelletje doen (waarbij je niet drie uur bezig bent)
- Social media
- Sporten of wandelen
- Een muziekinstrument bespelen

Dont's:

- Tv kijken (geloof me, je zit zo een uur voor de tv als er een leuk programma voor is, en dat is niet de bedoeling..)
- Computer games spelen (waarbij je wel langer dan een uur bezig bent)
- Uitgaan

Ik hoop dat je veel aan de tips hebt gehad! Veel succes met je tentamens en veel succes met leren!

Have fun!
Tessa



Wat je misschien ook leuk vindt:

Studeren: 5 tipsThe DIY Life - Nederlandse DIY blog
© The DIY Life, 2015-2019. Mogelijk gemaakt door Blogger.