God gehoorzamen, hoe moeilijk is dat?

08:00 The DIY Life 0 Comments

Al een tijdje ben ik op zoek naar een stage, en ik heb me van het begin af aan voorgenomen om me door God te laten leiden. Ik zei tegen mezelf: "Ik ga er op vertrouwen dat God me aan een stage brengt, en als dat niet Zijn weg is, dan zal Hij me wel leiden naar waar Hij me hebben wil." Maar hoe gaat dat dan? Hoe moeilijk is het om Zijn weg te volgen? En hoe weet je zeker dat je op de juiste weg zit? Daarover vertel ik je meer in dit artikel!
Allereerst zal ik je vertellen dat ik christen ben, wat je misschien uit het bovenstaande stukje al wel had afgeleid. Ik zal je hieronder een korte inleiding geven over wat er vooraf ging aan wat ik geleerd heb over gehoorzaam zijn aan God, en daarna uitleggen hoe ik heb leren gehoorzamen. Aan het einde van het artikel geef ik antwoord op de vraag uit de titel: God gehoorzamen, hoe moeilijk is dat?

Korte inleiding

Voor mijn internationale marketingopleiding moet ik komende februari (2017) op stage naar het buitenland. Ik spreek Frans, Spaans en Engels, dus de stage moest in een land zijn waar die taal (bij voorkeur) moedertaal is. Ik kwam terecht bij Frankrijk en/of Franstalig België. Dus ik ging op zoek naar een stageplaats bij een aardappelbedrijf in Frankrijk. Mijn vader heeft een bedrijf in aardappelen, dus dat was een logische stap. Na een paar weken bleek dat dit uiteindelijk niet door ging. Daarna heb ik geprobeerd om bij een ander aardappelbedrijf aan een stage te komen, maar dit was ook niet gelukt. Toen ben ik op school door mijn studiecoach gewezen op een stage bij een bedrijf in Brussel, waar ik daarna gesolliciteerd heb. Op dit moment ben ik nog steeds bezig met solliciteren, maar ik heb er veel vertrouwen in dat het gaat lukken!

Zoals je in de inleiding hebt kunnen lezen, ben ik door twee bedrijven afgewezen als stagiaire. Toen dat twee keer achter elkaar kwam, zonk me de moed wel een beetje in de schoenen. Ik ben niet iemand die snel opgeeft, maar op dat moment dacht ik dat ik geen stage meer zou krijgen. De één na de ander van mijn klasgenoten kreeg vrij snel een stage, mij was het nog steeds niet gelukt. Waarom lukte het mij niet? Ik dacht dat ik iets fout had gedaan, of dat het lag aan mijn werkervaring. Ik wilde zo graag een stage, dus ik dacht er over na om zelf de touwtjes in handen te nemen..

Blijf op God vertrouwen!

Toen moest ik denken aan de Bijbel, en de personen die daar in voor kwamen. God vertelde aan het volk Israël dat ze naar het beloofde land mochten gaan. Hij had niet gezegd dat het maar liefst 40 jaar zou duren voordat ze daadwerkelijk het beloofde land in mochten gaan! Dat zette me aan het denken. Ik had God gevraagd om me te leiden en ik had Hem gezegd dat ik Hem zou volgen en vertrouwen. Deed ik dat nu ook? Nee.. dat deed ik niet. Ik wilde heel graag de touwtjes in eigen handen hebben, maar dat stond in contrast met mijn vertrouwen op Hem. Wat moest ik doen? Het antwoord was simpel: vertrouw op God.

Hem gehoorzamen: hoe doe je dat?

De vraag die bij mij naar boven kwam is: hoe kan je God gehoorzamen? Hoe weet je dat wat je doet, ook is wat Hij van je vraagt? Ik ben gaan bidden, en Hem gaan vragen of Hij me wil helpen Hem te gehoorzamen. Wat ook hielp was denken (en misschien werkt voor jou hardop zeggen): "Ik vertrouw op U, God. Leid mij waar U mij hebben wil". De eerste paar keren dat ik dat zei, merkte dat ik er zelf aan twijfelde. Naarmate ik het vaker zei, ging ik het zelf ook geloven, en toen lukte het me om het vol vertrouwen en overtuiging te zeggen.

Hoe weet je dat je op de juiste weg zit?

Toen het vertrouwen op God er eenmaal was, en ik mezelf ervan overtuigd had dat ik Hem zou gehoorzamen, kwam er nog een vraag bij me boven. Welke weg moet ik gaan? Waar wil God me hebben? Het bleek al snel dat ik dat antwoord niet zelf kon invullen, maar dat God dat antwoord moest invullen. Maar dat is juist het lastige: Hij vult het antwoord in op Zijn tijd! Naarmate de tijd verstreek en ik nog steeds op zoek was naar een stage, twijfelde ik soms wel of het zou lukken, en of ik op de juiste weg zat. Als ik die twijfel merkte, ging ik bidden, en vragen of God me vertrouwen wou geven om op Zijn weg te blijven, en Hem te blijven gehoorzamen.

Geduld is een schone zaak

Hopelijk heb je na het lezen van het bovenstaande door dat vertrouwen op God en Zijn weg volgen veel geduld van je vraagt. Denk maar aan Mozes in de woestijn: hij moest 40 jaar als een herder door het leven gaan, voor hij eindelijk genoeg geduld had gekregen (Mozes was een man met een temperament, snel aangebrand zeg maar). Nu hoop ik natuurlijk dat ik geen 40 jaar hoef te wachten op een stage, maar hopelijk snap je mijn punt. Als je echt op God wilt vertrouwen, moet je ook aanvaarden dat dan alles op Zijn tijd gaat. Als je dat eenmaal aanvaard hebt, zal Hij je leiden op de weg die je moet gaan.

God gehoorzamen: hoe moeilijk is dat?

Als je het mij vraagt: best moeilijk. In het begin van het zoeken naar een stage vond ik het maar niks dat ik de touwtjes niet in handen had. Het kostte me veel moeite om niet zelf even in te grijpen. Maar toch, als je God gehoorzaamt, brengt het je veel moois! Kijk maar eens naar Job. Ook al zijn al zijn kinderen hem afgenomen, zijn rijkdom hem werd ontnomen en hij door zijn vrienden met de nek werd aangekeken, bleef hij op God vertrouwen en Hem gehoorzamen. En weet je wat er toen gebeurde? Job kreeg dubbel zo veel rijkdom als hij had, hij kreeg al zijn vrienden weer terug en hij kreeg opnieuw kinderen van God! En ik zal zeker niet ontkennen dat het leven als christen moeilijk is, ik heb zelf al het een en ander meegemaakt. Maar ik kan wel volmondig zeggen dat ik trots ben een christen te zijn en dat niets me meer vreugde brengt dan leven met en voor God!

Mocht je naar aanleiding van dit artikel vragen of opmerkingen hebben, stuur me dan gerust een bericht via het contact formulier op mijn blog, of stuur je bericht naar thediylife@outlook.com

Have fun!
Tessa

Wat je misschien ook leuk vindt:

God gehoorzamen, hoe moeilijk is dat?The DIY Life - Nederlandse DIY blog
© The DIY Life, 2015-2019. Mogelijk gemaakt door Blogger.