Stap voor stap handlettering quote

08:00 The DIY Life 0 Comments


Het maken van een handlettering quote kan soms best lastig zijn, zeker als je het lastig vindt om mooie letters te maken. Daarnaast vind ik het persoonlijk een uitdaging om een quote er leuk uit te laten zien. Hoe geef je een quote nou zo´n uitstraling dat je er graag naar kijkt? Daar wil ik je bij helpen, door je stap voor stap te laten zien hoe je een leuke handlettering quote maakt!

1. Zoek voorbeelden

Het allereerste waar je mee kunt beginnen, is het zoeken van voorbeelden. Zelf zoek ik ook nog vaak naar voorbeelden. Er zijn mensen die hele mooie quotes kunnen maken, en je leert ervan door die quotes na te maken. Zoek een quote die jij leuk vindt of die jou aanspreekt. Ik heb gekozen voor een quote die gaat over koken: "The secret ingredient is always love".

2. Trek lijnen en schijf de letters met potlood

Als je het lastig vindt om in te schatten waar de letters komen, of het überhaupt lastig vindt om in een rechte lijn te schrijven, teken dan lijnen met een liniaal en potlood. Zelf doe ik dit ook nog regelmatig, omdat ik merk dat mijn quotes daar mooier van worden dan dat ik alles uit de losse pols schrijf. Daarnaast kun je de letters met potlood schrijven. Maak je een foutje? Dan kun je het zo weer uitgummen! Ga door met het 'bewerken' van de quote met potlood totdat je tevreden bent.

3. Trek de letters over met een fineliner (of andere pen/stift)

Nadat je echt 100% tevreden bent over de letters, kun je ze gaan overtrekken met een fineliner of een andere pen/stift. Ik heb de 'normale' fineliner van de HEMA gebruikt, de breedte van de punt is 0,4 mm. Zoals je op de foto ziet, heb ik me niet helemaal aan het voorbeeld gehouden. Als ik eenmaal aan het schrijven ben, pas ik soms de letters tijdens het schrijven aan. Hier ben je natuurlijk helemaal vrij in!

4. Gum de lijnen en letters met potlood weg

Je hebt nu geen voorbeeldlijnen meer nodig, en de letters heb je ook al geschreven met een fineliner. Daarom kun je nu de gum erbij pakken en alles wat je met potlood gedaan hebt, uitgummen. LET OP: zorg ervoor dat je zeker weet dat de inkt van de fineliner opgedroogd is! Anders krijg je lelijke strepen en uitgeveegde stukken bij je letters en dat zou jammer zijn.

5. Pas de letters aan

Heb je wat foutjes gemaakt, zoals ik op de foto hierboven bij de letter C van secret bijvoorbeeld? Geen probleem, pas de letters aan en je zit goed! Geef de letters meer diepte en een andere stijl door extra lijnen te tekenen. Volg de lijnen van de letters. Waar je met de pen naar beneden schrijft, teken je een extra lijn. Waar je met de pen omhoog schrijft, verander je niets. Vind je dit een mooi resultaat? Dan laat je het lekker zo. Je kunt er ook voor kiezen om de letters in te kleuren.

6. Kleur de letters in

Een kleine 'handlettering hack' is dat je de lijnen gaat inkleuren, zodat het lijkt alsof je de letters in één keer zo sierlijk hebt geschreven. Toegegeven, dat doe ik zelf nog vaak! Het schrijven met een brushpen vergt veel oefening en beheersing van de pen, waardoor dat bij mij nogal eens mislukt. Daardoor is dit een mooie manier om tóch die sierlijke letters van handlettering te krijgen!

7. Voeg eventueel doodles toe

Vind je je quote nog net niet helemaal af? Dan kun je ervoor kiezen om doodles of andere elementen toe te voegen. Ik heb ervoor gekozen om vijf kleine hartjes te tekenen. Dat maakt de handlettering quote in mijn ogen net iets meer af. Je bent helemaal vrij om dit wel of juist niet te doen. Misschien vind je het leuker om een kookboek te tekenen, of een plantje? Leef je uit!

Is het jou gelukt om een handlettering quote te maken?
Have fun!
Tessa

Wat je misschien ook leuk vindt:

Stap voor stap handlettering quoteThe DIY Life - Nederlandse DIY blog

0 reacties:

© The DIY Life, 2015-2019. Mogelijk gemaakt door Blogger.