Tips voor het wassen van babykleertjes

08:00 The DIY Life 0 Comments


Toen we de eerste babykleertjes kochten rond de vierde maand van mijn zwangerschap, had ik nog nooit gehoord dat het heel goed is om de kleertjes te wassen voordat je kleintje ze gaat dragen. Waarom zou dat zijn, vroeg ik me af. En hoe was je die kleertjes dan? Daar wil ik je een aantal tips en uitleg over geven!

Het is natuurlijk ontzettend leuk om die schattige, kleine kleertjes te zien. En als ik heel eerlijk ben, koop ik het allerliefste babykleertjes in plaats van boekjes of knuffeltjes. Gewoon omdat ze zó schattig en klein zijn..! Als ik eerlijk ben had ik wel verwacht dat er wat meer kleertjes zouden zijn die voor beide geslachten kunnen. Wij willen het geslacht van ons kindje niet weten, en dus is dat tot de geboorte een verrassing voor ons. Dat zorgde wel voor wat uitdaging bij het uitzoeken van de babykleertjes. Want je wilt dan niets hebben dat helemaal roze is of typisch voor een jongetje...

Toch is het gelukt en we hebben inmiddels een hele verzameling aan babykleertjes opgebouwd! In het begin dacht ik dat we meer dan genoeg hadden van de maatjes 50/56, dus ben ik naar grotere maten gaan kijken. Toen we eenmaal gingen uitzoeken wat we eigenlijk allemaal hadden, bleek dat wel tegen te vallen. Maar dat vond ik stiekem helemaal niet erg, want des te meer redenen om nog wat van die schattige kleertjes te kopen! Hieronder volgen de tips voor het wassen van de kleertjes.

Waarom moet je babykleertjes wassen?

Het is helemaal niet gek als je hier niet 1-2-3 een antwoord op hebt. Dat had ik namelijk als moeder in spé ook niet. Na wat zoeken op het internet kwam ik er achter waarom dit aangeraden wordt. Het is namelijk zo dat nieuwe kleertjes bepaalde chemicaliën kunnen bevatten die op de stof zijn gekomen. Daar kan het tere babyhuidje niet goed tegen en daardoor kan het gaan irriteren als je de kleertjes niet van te voren wast.

Daarnaast is het ook hygiënischer om de kleertjes te wassen. Want weet jij waar de kleertjes allemaal zijn geweest voordat ze in de winkel lagen? Ook als je tweedehands kleertjes koopt of krijgt, is het hygiënischer om de kleertjes eerst te wassen. Je kunt in dat geval beter het zekere voor het onzekere nemen en geen risico's lopen. Nu wil ik niet zeggen dat alle tweedehands kleertjes vies zijn (absoluut niet zelfs!), maar je weet niet wat er allemaal mee gebeurd is. Als het om je eigen kindje gaat, ben je toch extra voorzichtig - ik wel tenminste. En trouwens, wij hebben ook een heel aantal kleertjes bij de kringloop gekocht en daarna gewassen. Kan prima!

1. Let op de labels

De meeste kleertjes kun je rustig op 60 graden wassen, wat ook aangeraden wordt. Sommige websites en moeders raden zelfs aan om de kleertjes op 90 graden te wassen. Zelf durfde ik dat niet aan, omdat ik toch een beetje bang ben dat de kleertjes dan krimpen. Dit schijnt niet zo te zijn, dus als jij het wel aan durft, laat je dan vooral niet tegenhouden!

Het is naast de temperatuur ook belangrijk om te letten op het label of de kleertjes eventueel in de droger mogen. Als je niet in de mogelijkheid bent om de kleertjes aan de lucht te laten drogen, kan het handig zijn om te weten of de kleertjes in de droger mogen. Let hier goed op, want niet bij alle kleertjes kan dit.

2. Gebruik neutraal wasmiddel

Deze tip kwam ik regelmatig tegen in mijn zoektocht voor het wassen van de babykleertjes. Wat vond ik het spannend om de kleertjes voor het eerst te wassen! Deed ik het wel goed? Was dit echt het juiste wasmiddel? Worden de kleertjes zo goed schoon? Allemaal van dat soort vragen. Wij hebben gekozen om wasmiddel van Neutral te gebruiken. Daar zitten geen chemicaliën in en dus ook weinig tot niets wat het babyhuidje kan irriteren. Tijdens het intakegesprek van de kraamverzorging werd me overigens verteld dat elke soort wasmiddel prima is. Of dat ook echt zo is, durf ik niet te zeggen.

3. Gebruik géén wasverzachter

Iets wat mij vrij snel opviel bij alle tips rondom het wassen van babykleertjes, was dat het afgeraden wordt om wasverzachter te gebruiken. Dat vond ik in het begin wel vreemd, want zachte kleertjes zouden toch juist fijn kunnen zijn voor een teer huidje? Maar het tegendeel bleek waar te zijn, en wel om de volgende reden. In wasverzachter schijnen bepaalde stoffen te zitten (daar heb je ze weer) die het huidje kunnen irriteren. Dus maar even geen super zachte babykleertjes, het kindje schijnt daar geen last van te kunnen hebben.

4. Knip lange labels uit de kleding

Baby'tjes huilen veel, heel veel. En je zult lang niet altijd weten waarom heb ik me laten vertellen. Eén van de redenen waarom je kleintje kan huilen, is vanwege een kleding label dat kan irriteren. Heb je dus lange labels in je kleding die niet perse nodig zijn en die het kindje mogelijk kunnen irriteren? Knip ze er dan uit. Zorg er wel voor dat er niet uiteindelijk nog een scherp randje achterblijft, want dat kan alsnog irritatie geven.

Tips voor het wassen van knuffels en ander speelgoed

Naast kleertjes is het ook aan te raden om knuffels en ander speelgoed voor baby's te wassen. Heb je bijvoorbeeld een knisperboekje, bijtringen of een stoffen boekje gekocht? Ook daar kunnen bepaalde chemicaliën aan of in zitten die vervelende reacties kunnen geven op het babyhuidje. Als het speelgoed of de knuffels geen harde of uitstekende onderdelen hebben, kun je ze zo met de babykleertjes mee wassen. Zijn er echter bijtringen die deels uit hout bestaan of speelgoed waarvan een deel stof is en een deel niet? Probeer dan het stof van het andere materiaal te scheiden en het stof te wassen.

Als het niet mogelijk is om het stof te scheiden van het andere materiaal, gebruik dan een speciale tas om te wassen. Dit kunnen een soort zakjes van gaas zijn met een rits eraan. In dat tasje doe je dan het speelgoed dat je wilt wassen, rits dicht en in de wasmachine. Op die manier voorkom je dat er onderdelen los kunnen schieten of in de wasmachine terecht kunnen komen. En zo krijg je toch dat speelgoed schoon!

Heb jij nog aanvullende tips? Laat ze dan zeker even achter!
Have fun!
Tessa

Wat je misschien ook leuk vindt:

Tips voor het wassen van babykleertjesThe DIY Life - Nederlandse DIY blog

0 reacties:

© The DIY Life, 2015-2019. Mogelijk gemaakt door Blogger.