10 tips voor de voorjaarsschoonmaak

12:24 The DIY Life 0 Comments


Lentekriebels, ik zit er vol mee! En die lentekriebels zorgen er ook voor dat ik zin heb om een grote schoonmaak te doen. De beroemde voorjaarsschoonmaak, misschien begin jij er binnenkort ook wel weer mee! Een heel huis schoonmaken kan overweldigend zijn, en daarom wil ik je vandaag 10 tips en tricks geven voor de voorjaarsschoonmaak! Deel jouw gouden tip hieronder in de reacties!


1. Sopjes

Bij een schoonmaak komen veel verschillende sopjes kijken, maar welke is de beste? De gouden tip: vraag het je oma, moeder, vriendin of zus! Zij hebben misschien al jaren ervaring met sopjes en schoonmaken, en kunnen je wellicht hun sopjesgeheim vertellen! Ik ga hier namelijk geen reclame maken voor het perfecte sopje of een wondermiddel, want iedereen heeft zijn eigen voorkeur.

2. Ramen open

Ben je de hele dag aan het schoonmaken met allerlei verschillende sopjes? Laat dan de ramen open staan, zo blijft de geur niet in je huis hangen, en bovendien is het gezond om je huis zo nu en dan even te luchten. Daarnaast is het goed voor je nachtrust als je je kamer een dag gelucht hebt. Genoeg redenen om lekker die ramen open te gooien dacht ik zo!

3. Begin bij de grootste kamers

Wanneer je een heel huis gaat schoonmaken (afhankelijk van de grootte) kan het overweldigend zijn, al die ruimte en oppervlakte. Mijn tip is om bij de grootste kamer of de kamer met het meeste werk te beginnen, en daarna toe te werken naar de kleinste. Op die manier heb je het meeste werk al in het begin gehad, en kan je uitzien naar de kleinere klusjes. Zo hoef je de grootste klus niet een paar weken uit te stellen. 

4. Handschoenen

Ben je niet vies van een beetje vuil? Toch kan ik je adviseren om soms handschoenen te dragen (rubber of plastic), bijvoorbeeld wanneer je met chloor of bleek werkt, wat erg kan bijten in je huid en kleding.

5. Nieuwe indeling

Zit je er al een tijdje tegen aan om alles anders in te delen (dat heb ik soms heel erg)? Dan is dit je kans om dat te doen! Haal eens alles uit de kast, om vervolgens ook de kastjes schoon te maken en daarna alles weer terug te zetten op een nieuw plekje. In het begin is het lastig om te onthouden waar alles staat, maar je went er vanzelf aan! Ook het schoonmaken en opnieuw indelen van een boekenkast past prima in het rijtje!

6. Muziek

Wanneer ik iets moet doen, en het lijkt alsof het eeuwen duurt om dat te doen, is er voor mij maar één oplossing: muziek. Door mijn favoriete nummers te luisteren (en natuurlijk lekker mee te zingen) wordt het schoonmaken ook gelijk een stuk leuker! Misschien ben je dan wel net zo verbaasd als ik wanneer de dag snel voorbij gaat.

7. Beddengoed luchten

Naast het open zetten van de ramen is het luchten van je beddengoed af en toe ook bevordelijk voor je nachtrust. Je kan ervoor kiezen om het bedlinnen te wassen, of om het buiten te hangen (allebei kan natuurlijk ook). En wat zal je daarna heerlijk slapen onder je frisse dekbed...

8. Ramen binnen én buiten

Om weer goed naar buiten te kijken, is het handig als je ramen schoon zijn (anders zie je niet zoveel). En voor een nóg beter uitzicht is het het beste als je de ramen aan de binnen- én buitenkant schoonmaakt.

9. Vergeet de apparaten niet

Naast het toevoegen van een sopje op je vloer of op het aanrecht, is het ook belangrijk om af en toe eens de magnetron, oven, vaatwasser en alle andere apparaten die je vaak gebruikt te reinigen. Bij de supermarkt heb je hier vele middeltjes voor, en ook hier wil ik je weer de gouden tip geven: vraag iemand uit je omgeving of zij een gouden tip voor je hebben!

10. Genieten

Als het dan eindelijk zo ver is dat je echt helemaal klaar bent met de voorjaarsschoonmaak, is het tijd om van al je harde werk te genieten. Pak er een stoel bij en ga lekker buiten zitten, naar het strand of iets anders doen wat je leuk vindt – je hebt het verdiend! Als je dit voorjaar op vakantie gaat, vergeet dan niet een kijkje te nemen bij deze 8 tips!

Wat is jouw gouden tip voor de schoonmaak?


Have fun!
Tessa

Wil je op de hoogte blijven van The DIY Life? Volg me dan op Instagram, Facebook en Pinterest!


Wat je misschien ook leuk vindt:

10 tips voor de voorjaarsschoonmaakThe DIY Life - Nederlandse DIY blog
© The DIY Life, 2015-2019. Mogelijk gemaakt door Blogger.