De grote markertest

08:00 The DIY Life 0 Comments


Er zijn zo ongelofelijk veel verschillende markers die je kan gebruiken voor handlettering. Zelf heb ik er inmiddels ook een heleboel verzameld. Sommige gebruik ik regelmatig en andere markers juist bijna niet. Als je zoveel markers hebt als ik, of je begint net met handlettering en je wilt je oriënteren, is het altijd handig om te weten welke markers de allerbeste zijn.

Een kleine disclaimer: ik heb lang niet alle markers die er zijn. De markers die ik niet heb, kan ik natuurlijk ook niet testen. Heb jij een marker die hier niet bij staat, maar waar je wel een review van wilt? Laat het dan even achter in de reacties onder aan deze post.

In het rijtje hieronder kan je alvast zien welke markers ik getest heb:
- HEMA fineliner 4 mm
- Unipen fineliner 0,2 mm
- Tombow dual marker N15
- Sigma pen Z 29 (black)
- Vulpen Action (blauwe inkt)
- Brushpen Action (zwart)
- Sakura brushpen MB (zwart)

HEMA fineliners

Als eerste was de HEMA fineliner aan de beurt, die ik ontzettend vaak gebruik voor handlettering en ook in mijn bullet journal. Ik heb al eens eerder een review over deze fineliners geschreven, maar voor de vergelijking van al mijn fineliners, pennen en markers zitten deze fineliners dus ook in de 'grote markertest'. Dus, hoe goed zijn deze fineliners? De HEMA fineliners werken erg fijn. Ze hebben een punt die niet uit elkaar valt en ze hebben en mooie, zwarte kleur. Een klein nadeel is dat ze na veel gebruik (voor mij was dat ongeveer 4 maanden) minder worden. Over het algemeen ben ik hier heel tevreden over. Met de fineliner kan je geen brushletters maken, maar voor decoraties in je bullet journal bijvoorbeeld, werken ze heel fijn.

Unipen fineliner 0,2 mm

Deze fineliner heb ik gekocht bij Ali Express, samen met een fineliner van 0,1 mm en 0,05 mm. Deze drie markers kocht ik samen en ik heb er ongeveer € 2 voor betaald. De fineliner van 0,2 mm ga ik vandaag reviewen. Wil je graag een aparte review zien van de andere fineliners van 0,1 mm en 0,05 mm? Laat dat dan even weten in de reacties onder aan dit artikel. Met deze fineliner kan je erg mooie en gedetailleerde doodles maken, letters decoreren of juist kleine details toevoegen aan een quote of tekening. De punt is na 3 maanden nog steeds erg goed en ik ben zeer tevreden over deze fineliner!

Tombow Dual Marker N15

Toen ik mijn nieuwe Leuchtturm1917 bullet journal kocht, had ik ook meteen deze Tombow Dual Marker in mijn winkelmandje gedaan. Veel Youtubers die ik volg (vooral uit Amerika) waren erg enthousiast over deze markers, waardoor ik er ook erg nieuwsgierig naar werd. De marker heeft 2 uiteinden: een brush punt en een 'gewone' punt. Over de brushpen ben ik heel enthousiast. De pen houdt zich goed na veel oefenen en de punt gaat niet rafelen. De marker kostte me € 3,50 bij een scrapbookwinkel in Barcelona. Het schijnt dat deze markers ook geschikt zijn voor watercoloring, maar dat heb ik zelf nog niet getest.

De dunne punt ben ik minder enthousiast over. Het is eigenlijk een gewone stift, maar die heeft een relatief dikke punt. Je kan er geen dunne lijnen mee maken. Aan de andere kant is de stift wel soepel en kan je er goed mee handletteren. De pen glijdt over het papier heen, waardoor hij prettig aanvoelt. 

Sigma pen Z29

Deze pen kreeg ik tijdens de allereerste Handlettering Swap van mijn swapmaatje. Ik ben er nog steeds onwijs blij mee en gebruik hem veel. Deze pen heeft een redelijk dikke stift punt, en is dus niet geschikt voor fijne handlettering. Waar het wel voor geschikt is, is handlettering van dikkere letters, zoals blokletters of klassieke brushletters. Het is geen brushpen, maar ik heb gelezen dat er wel brushpennen van Sigma zijn. Heb jij hier ervaring mee? De pen drukt niet door en glijdt, net als de Tombow Dual Marker, heel prettig over het papier heen.

Vulpen (Action)

In een kort artikel over handletteren met een vulpen schreef ik al een beetje over deze vulpen. Het is een gewone vulpen van de Action, geschikt voor het klassieke schrijven en handlettering. Als je iets meer druk uitoefent op de punt, krijg je wat dikkere lijnen, maar veel verschil is er niet. Wil je een echte goede vulpen voor handlettering, dan adviseer ik je om te gaan kijken naar kroontjespennen, waarbij je de punt in de inkt moet dippen. Bij een vulpen zit er een losse inktvulling aan de pen geklikt, waardoor deze constant van inkt wordt voorzien. Het werken met een vulpen vind ik over het algemeen heel erg fijn. Het enige nadeel is dat de inkt soms doordrukt.


Brushpen Action 

In een artikel van een tijdje geleden schreef ik een korte review over deze brushpennen. In die review was ik wel redelijk tevreden over deze pennen, maar ik wil daar toch op terug komen. De zwarte brushpen van de Action gebruikte ik het meeste, maar na misschien 5 dagen intensief gebruik werd de pen al minder. Bovendien is de brushpunt helemaal flexibel en is er geen tegendruk. Je kan deze pen het best vergelijken met een slappe kwast. Deze pennen vind ik de slechtste uit het hele rijtje van deze test.

Sakura brushpen MB

Deze pennen kocht ik bij Bol.com, ongeveer 5 maanden geleden. Het zijn speciale brushpennen en ik heb me laten vertellen dat Sakura een goed merk is. In het begin was ik erg tevreden over deze brushpen, maar al vrij snel (na ongeveer 2 weken) begon de punt te rafelen. Hierdoor kreeg je lelijke strepen en werkte de brushpen niet meer zoals hij moest werken. De kwaliteit is me tegen gevallen, en ik ben dus ook niet meer enthousiast over deze brushpen. Daarmee komt hij op de een na laatste plaats in deze grote test.

De winnaar

Als beste uit de test komt de Tombow Dual Marker N15. Deze marker werkt ontzettend goed en is van goede kwaliteit. Doordat de pen twee verschillende punten heeft, kan je hem voor gewone handlettering en voor brushlettering gebruiken. De punt blijft mooi en werkt prettig. Wat vind jij de beste marker?

Have fun!
Tessa



Wat je misschien ook leuk vindt:

De grote markertestThe DIY Life - Nederlandse DIY blog
© The DIY Life, 2015-2019. Mogelijk gemaakt door Blogger.