5x milieuvriendelijke hacks voor in de keuken

08:00 The DIY Life 0 Comments


Mijn blog draait om DIY's, oftewel: do it yourself. Dat laat ik vaak zien in dingen die je kunt maken, zoals bedankjes voor een bruiloft, recepten of handlettering. Maar ook in het huishouden kun je creativiteit gebruiken! Door slimme trucjes en door gebruik te maken van de praktische dingen in het huis kun je het huishouden een stuk makkelijker én milieuvriendelijker maken!
Bron: Pexels

Het huishouden is niet iets wat ik altijd met plezier doe, en ik denk dat velen het met mij eens zijn. Toch hoeft het niet altijd vervelend, lastig of zelfs vervuilend te zijn. Met vervuilend doel ik op het feit dat afval niet gescheiden wordt, of dat er veel restjes eten worden weggegooid. Tuurlijk gooi ik ook beschimmeld eten weg, maar liever niet in de container. Waarom niet? Lees het hieronder.

1. Bakjes, bakjes en nog eens bakjes

Mijn schoonmoeder heeft me op dit idee gebracht. Zij gebruikt namelijk (bijna) overal bakjes voor. Ze bewaart er etensresten van de avondmaaltijd in, maar ook koekjes, snoepjes, wasknijpers en allerlei andere handige dingen. Ze heeft me laten inzien dat bakjes ontzettend handig zijn en je hebt er praktisch nooit genoeg van (en soms ook juist veel te veel, haha). Laat ik hieronder kort samenvatten waar ik zelf bakjes voor gebruik, en hoe dat je etensvoorraad wat netter en overzichtelijker kan maken. Zo kun je ook nog eens makkelijk dingen terug vinden en vind je niet een dropje van drie maanden oud ergens achterin de lade.

Bakjes kun je gebruiken voor:
het bewaren van etensresten van het avondeten (of ontbijt of lunch)
het meenemen van je lunch voor naar je werk of naar school. Ik neem vaak een bakje mee met fruit, een potje met yoghurt en een bakje met muesli of havermout voor in de yoghurt
het bewaren van koekjes, snoepjes, paaseitjes of andere etenswaren waar normaliter een zak of een andere verpakking omheen zit. De verpakkingen scheuren bij ons altijd en dan drogen koekjes binnen de kortste keren uit. Dit is zó handig!
het opbergen van huishoudelijke voorwerpen zoals wasknijpers, maar ook briefjes, paperclips of iets anders.

2. Wasknijpers gebruiken

Tja, die gebruik je toch om je wasgoed mee op te hangen? Klopt helemaal, en dat doe ik ook. Maar wist je dat wasknijpers ook handig zijn om bijvoorbeeld zakken brood mee dicht te houden, of zakken chips? Waar de een het clipje van de supermarkt voor de broodzak voor gebruikt, pakt de ander dus een wasknijper. Ik wil erbij zeggen dat we dit ook onder invloed van mijn schoonmoeder in ons huishouden hebben doorgevoerd. Die witte clipjes van de supermarkt voor broodzakken vind ik persoonlijk erg onhandig en ze gaan snel kapot. En voor chips zakken is helemaal geen clipje of een strook om de zak dicht te maken, waardoor een wasknijper erg handig kan zijn!

3. Je eigen (af)wasmiddel maken

Deze tip kwam ik tegen op een website waar succesverhalen van ondernemingen werden gedeeld, en ik raakte geïnspireerd. Ik heb het namelijk over het bedrijf Seepje, dat biologische (af)wasmiddel verkoopt. Met de schillen van de Sapindus mukorossi vrucht kun je heel simpel je eigen (af)wasmiddel maken. Seepje verkoopt de schillen apart, of verwerkt in een fles (af)wasmiddel. Door de schillen in een pot met water te doen en flink te schudden, ben je al klaar! Een kind kan de was doen, want zo simpel en milieuvriendelijk, dat is toch creatief! Misschien kun je zelfs een scheutje citroensap of limoensap toevoegen, waardoor je nog een lekkere geur krijgt (niet voor je wasgoed, wel voor de afwas). 

4. Groenafval gebruiken als compost

Wanneer we groenten snijden of fruit eten, blijft er geheid een restje, pitten of een schil achter die we niet gebruiken of niet opeten. Je kunt alles meteen in de prullenbak gooien, of in de groene container, maar je kunt er ook compost mee maken! En dat hoeft niet eens zo vies te zijn... Het enige wat je nodig hebt, is een bak in de tuin waar je de compost laat ontstaan en een luchtdichte prullenbak in de keuken waar je het groen afval in kunt doen. Als je al het groen afval in de prullenbak in de keuken doet, begint het daar al een beetje met composteren. TIP: spoel de prullenbak alleen om met heet water, maar doe er geen sopje in. Dat sopje komt uiteindelijk in je tuin terecht en dat is niet bevorderlijk voor je tuin.

5. Fruitmand met een keukendoekje

De titel van deze hack klinkt misschien een beetje vreemd, maar ik wist niet zo goed hoe ik het anders kon omschrijven. Ik bedoel hiermee namelijk dat je op de bodem van de fruitmand een keukendoekje kan leggen. Bij ons komt het af en toe voor dat we fruit te lang laten liggen en dat het lelijk wordt en gaat lekken of schimmelen. Als je er een keukendoekje onder hebt liggen, neemt het keukendoekje alle vocht en schimmel op, waardoor je fruitmand mooi blijft. En nog een voordeel: je hoeft de fruitmand niet vaak schoon te maken, alleen maar de keukendoekjes te verwisselen!

Heb jij iets aan deze hacks gehaald, of heb je zelf nóg een betere en milieuvriendelijke hack?

Have fun!
Tessa

Wat je misschien ook leuk vindt:

5x milieuvriendelijke hacks voor in de keukenThe DIY Life - Nederlandse DIY blog

0 reacties:

© The DIY Life, 2015-2019. Mogelijk gemaakt door Blogger.