Vier jaar bloggen: wat heeft het me gebracht?

08:00 The DIY Life 0 Comments


Deze maand bestaat mijn blog al vier jaar! Wow.... dat is een lange tijd. Als je me vier jaar geleden had gezegd dat ik het zo lang zou volhouden, had ik je waarschijnlijk niet geloofd. Doorzettingsvermogen is niet iets waar het bij mij aan ontbreekt, maar toch had ik niet gedacht het bloggen zo leuk te vinden dat het een langdurige hobby zou worden. Als ik terug kijk op de afgelopen vier jaar, heb ik best wat behaald en geleerd.

Hoe het allemaal begon

Beginnen met bloggen was voor mij destijds een grote stap. Ik heb erg lang getwijfeld over het starten van een blog. Vier jaar geleden was ik (nog) niet erg bekend met alle bloggers en kende ik misschien een of twee andere DIY-bloggers. Het was onduidelijk voor mij wat je met een blog kon bereiken, en al helemaal dat je er zoveel plezier en voldoening uit kunt halen. Toch ben ik nog elke dag blij dat ik de knoop heb doorgehakt en ben begonnen met bloggen.

Wat me overgehaald heeft? De drive om mijn creativiteit en inspiratie met anderen te delen. Misschien klinkt dat heel cliché, maar toch had ik er heel erg behoefte aan om mijn creativiteit te delen. Van jongs af aan ben ik al creatief, wat zich in mijn jeugd uitte in veel knutselen, tekenen, gitaar spelen, foto's maken en nog veel meer.

Persoonlijke ontwikkeling

Mijn blog heeft me niet alleen geholpen om mijn creativiteit te delen, maar ook op persoonlijk gebied heeft het bloggen me veel gebracht. Ik ben zelfverzekerder geworden, ik heb me verdiept in sociale media en content, fotografie is een hobby geworden en ik kwam in contact met heel veel andere bloggers. Daarnaast heb ik inmiddels al vier keer samen met Daniëlle de Handlettering Swap georganiseerd.

Tijdens mijn studie International Business and Languages ben ik in contact gekomen met (online) marketing, E-commerce en social media marketing. Dit ben ik zó interessant gaan vinden, dat ik het zelf ook wilde toepassen. Mijn blog was daar perfect voor: ik kon alles uitproberen wat ik maar wilde, en ik kon ook meteen zien wat voor effect het had. Hier heb ik veel van geleerd, en nog steeds ben ik veel aan het leren. Praktisch leren is iets wat ik erg leuk vind om te doen, leuker dan alles uit een boek lezen.

Samenwerkingen

In de tijd dat ik in het buitenland stage liep of studeerde, had ik soms minder tijd om te bloggen. In die periode heb ik fanatiek gezocht naar gastbloggers, waardoor ik mede-bloggers leerde kennen. Een aantal van hen heb ik inmiddels ook ontmoet, wat ontzettend leuk is. Blogger zijn is toch een afstandsberoep, waarbij je vanuit huis of vanuit een andere plek werkt en in het begin weinig mensen ontmoet. Dan is het des te leuker om nieuwe mensen te leren kennen!

Naast het samenwerken met bloggers, heb ik ook al met een aantal bedrijven mogen samenwerken. De eerste keer dat ik benaderd werd voor een samenwerking, sprong ik een gat in de lucht. Een bedrijf wil met mij samenwerken! Is mijn blog dan zo interessant? Het was onwerkelijk, en tegelijk ook ontzettend leuk. Inmiddels heb ik een aantal samenwerkingen gehad waar ik met plezier op terug kijk. Ik heb zelfs (tot mijn eigen verbazing) een aantal keer een samenwerking geweigerd. Het kostte me moeite om 'nee' te zeggen, maar als ik niet achter een samenwerking of het product sta, dan ga ik niet met het bedrijf in zee. 

Maandelijkse bezoekers

De eerste keer dat ik 1.000 views per maand bereikte, maakte mijn hart een sprongetje. Maar liefst 1.000 views op mijn blog per maand, hoe geweldig is dat? Het duizelde me dat er zoveel views waren geweest en dat mijn blog interessant genoeg is om te lezen. Ook dat gaf me iets meer zelfvertrouwen, en het leerde me ook dat het opbouwen van een blog niet altijd met enorme sprongen gaat. Het duurde namelijk anderhalf jaar voordat ik zoveel views per maand had bereikt. Inmiddels is het aantal views per maand een stuk hoger, en ook heb ik bijna 800 maandelijkse bezoekers.

Het bezoekersaantal van 800 per maand is voor mij een mijlpaal. Dat zóveel bezoekers elke maand weer terug komen op mijn blog en mijn artikelen lezen, gaf me een stukje trots. En trots op mijn blog ben ik zeker! Mijn blog is iets wat ik zelf heb opgebouwd, waar ik ontzettend veel energie en tijd (en af en toe geld) in heb gestoken, en om dan zo'n aantal aan maandelijkse bezoekers terug te krijgen vind ik geweldig. Dat geeft mij energie om door te gaan en het motiveert me ook om verder te gaan met bloggen.

Bloggen en mijn zwangerschap

Vorige maand heb ik aangekondigd dat ik zwanger ben. Mijn man en ik zijn in verwachting van ons eerste kindje en inmiddels ben ik 27 weken zwanger. Dat betekent dat ik nét in het derde trimester zit en de zwangerschap al behoorlijk gevorderd is. Ik zal niet ontkennen dat ik het bloggen en de zwangerschap makkelijk vind om te combineren. Mijn zogenoemde 'zwangerschapsbrein' laat me veel dingen vergeten en soms is de motivatie ver te zoeken. Ik verdiep me veel liever in alles rondom de baby dan dat ik met DIY's bezig ben.

Dat leidt er dan ook toe dat ik minder actief ben op de blog, maar aan stoppen met bloggen denk ik absoluut niet! Ik wil geen mama-blogger worden, daarvan zijn er al genoeg. Bovendien heb ik niet de behoefte om al mijn (toekomstige) mama-kennis en tips te delen, want er zijn genoeg moeders die daar veel beter in zijn. Mijn talent ligt in mijn ogen bij het bloggen over DIY, wat ik ook gewoon vrolijk wil blijven doen.

De toekomst

Over wat komen gaat, kan ik heel kort zeggen: dat weet ik niet. Ik heb wel ideeën over waar ik mijn blog in de toekomst zou willen zien, maar ik wil er voorzichtig mee zijn om die ideeën naar buiten te brengen. Zo langzamerhand ken ik mezelf wel redelijk, waardoor ik ook weet dat ik heel veranderlijk ben. Het ene idee lijkt me de ene dag geweldig, terwijl het me de volgende dag totaal niet meer aan staat. Dat ik wil blijven bloggen, staat vast. Ik haal er energie uit en ik geniet er van. De toekomst omarm ik en ga ik met een grote glimlach tegemoet. Laten we samen ontdekken wat er komen gaat!

Have fun!
Tessa

Wat je misschien ook leuk vindt:

Vier jaar bloggen: wat heeft het me gebracht?The DIY Life - Nederlandse DIY blog

0 reacties:

© The DIY Life, 2015-2019. Mogelijk gemaakt door Blogger.