Waar draait Kerst eigenlijk om?

08:00 The DIY Life 0 Comments

Bijna aan het eind van deze maand is het weer zo ver: de Kerst is er weer! Twee dagen in het jaar waarop veel mensen de kerstboom versieren, lekker eten en elkaar cadeautjes geven. Ook komt soms de kerstman nog even op bezoek. Maar is dat echt waar Kerst om draait? Vandaag laat ik je door een DIY zien waar voor mij Kerst om draait! Dit is een samenwerking met Dineke van Talkingaboutlifeandstyle en Martine van DIY Diva. Neem ook eens een kijkje op hun blogs hoe zij het Kerstverhaal creatief vertellen!

Je zult in dit artikel schuigedrukte gedeeltes tegenkomen (het Kerstverhaal) en gewone gedeeltes (de DIY). Ik heb geprobeerd om het Kerstverhaal uit te leggen met behulp van deze DIY. 

Wat je nodig hebt:

- Een wit potlood of krijtstift
- Een krijtbord
- Liniaal (optioneel)

Het Kerstverhaal begon allemaal zo'n 2.000 jaar geleden, toen Maria hoorde van een engel dat ze zwanger zou zijn van een wel heel bijzonder Kind. Hij zou hier op aarde Koning zijn, en alle mensen redden. Maria wist niet wat haar overkwam, maar de engel die haar dit vertelde, zei haar dat ze niet bang hoefde te zijn. Maria werd ook echt zwanger, maar ze was nog maagd.

Om te beginnen met de DIY heb ik eerst een schets gemaakt van hoe ik mijn tekening wou hebben. Ik wou dat mijn tekening over de kern van Kerst zou gaan, dus bedacht ik een toepasselijke zin: "Jesus is born". Daarna heb ik de zin op een groot krijtbord getekend met een wit potlood.

Tijdens de zwangerschap van Maria bedacht koning Herodes dat hij wel eens wilde weten hoeveel mensen er eigenlijk in zijn rijk woonden, en waar ze vandaan kwamen. Hij vond dat iedereen naar zijn geboorteplaats moest reizen, om zich daar te laten intekenen. Maria was op dat moment verloofd met Jozef, en ze gingen op weg naar de geboorteplaats van Jozef: Bethlehem. Het werd een lange reis, maar gelukkig hadden ze een ezeltje mee, waar Maria zo nu en dan even op kon zitten.

Nadat je jouw zin of quote op het krijtbord hebt getekend, komt het leukste (maar ook het langste gedeelte) van deze DIY. Ik heb namelijk alle lege ruimte (behalve de letters zelf) opgevuld met woorden die over God, de Bijbel en over Jezus gaan. Je kan er ook voor kiezen om in het klein bijvoorbeeld het Kerstverhaal op te schrijven.

Maria was hoogzwanger toen zij en Jozef eindelijk in Bethlehem aan kwamen. Ze gingen op zoek naar een slaapplaats en kwamen aan bij een herberg. De eigenaar moest hen teleurstellen: hij had geen plaats in de herberg meer over. Maar hij had nog wel een kleine stal, waar ze konden overnachten. Dat deden Jozef en Maria, en ze gingen op weg. Ze kwamen in een kleine stal, met een os, een ezel en een kribbe.

In totaal ben ik ongeveer 20-30 minuten bezig geweest om alle woorden op te schrijven. Het duurt dus wel een tijd, maar dat is ook afhankelijk van de grootte van jouw krijtbord. Mijn krijtbord is groter dan dit vierkant, maar ik ben achteraf blij dat ik het afgebakend heb, anders was ik nog langer bezig geweest..! Het is wel heel erg leuk om te doen, en ik heb tijdens het schrijven van de woorden ook meteen geëxperimenteerd met andere lettertypes (wel in het klein, dus je kan het niet goed zien).

Het was zo ver: Maria moest bevallen. In de stal was natuurlijk geen arts of verloskundige aanwezig om Maria te helpen, maar God zorgde ervoor dat de bevalling goed verliep. Niet veel later werd er een jongetje geboren. De engel had Maria gezegd dat ze het kindje Jezus moest noemen. Maria wikkelde het Kind in doeken en legde het in de kribbe. Op datzelfde moment waren er een aantal herders in het weiland, die de schapen hoedden. Plotseling verscheen er een engel aan de hemel, die zei dat de Verlosser geboren was in een stal vlakbij. De herders gingen er snel naartoe, en vonden inderdaad een baby'tje, en aanbaden Hem. 

Het resultaat van de DIY vind ik echt heel erg mooi geworden! Je ziet duidelijk de tekst "Jesus is born", maar ook kan je de woorden zien, als je goed kijkt. Ik heb geen close-up foto genomen, maar als je met je neus op het krijtbord zou staan, zou je de woorden kunnen zien!

Op hetzelfde moment waren er een aantal wijze mannen onderweg. Ze hadden een grote ster aan de hemel gezien, en ze voelden dat er iets bijzonders was op de plaats van die ster. Ze gingen met hun kamelen en dure geschenken op weg en volgden de ster. Uiteindelijk kwamen ze, na een lange reis, bij de stal aan. Ze aanbaden het Kind en gaven Hem prachtige cadeaus van goud, wierook en mirre.

Weet jij al waar Kerst om draait? Ik hoop dat dit verhaal je een goede indruk heeft gegeven waar Kerst voor mij om draait: de geboorte van Jezus! Aan het begin zei ik al dat ik deze Kerst samen met Martine (DIYDiva) en Dineke (Talkingaboutlifeandstyle) het Kerstverhaal op een creatieve manier aan jullie wil vertellen. Neem ook zeker eens een kijkje op hun blog, om te zien hoe zij op een creatieve manier het Kerstverhaal hebben verteld!

Have fun en een gezegende Kerst!
Tessa

Wat je misschien ook leuk vindt:

Waar draait Kerst eigenlijk om?The DIY Life - Nederlandse DIY blog
© The DIY Life, 2015-2019. Mogelijk gemaakt door Blogger.