Kerst DIY: kurken naamplaatjes

08:00 The DIY Life 0 Comments

Met Kerst doen wij altijd een leuk tafelkleedje op de tafel, kaarsjes aan, en alles net even iets mooier en luxer dan anders. Waarom doen we dat eigenlijk? Geen idee, maar ik vind het wel heel erg leuk! Wij gebruiken zelf geen naambordjes, maar ik heb vandaag wel een leuke DIY voor je waarmee je wel naambordjes kan maken, helemaal in Kerst stijl!


Wat je nodig hebt:

- Kurken (zoals die van wijnflessen)
- Karton in kleur
- Pen / potlood / stift
- Washi tape
- Stanleymes
- Stickers of andere decoraties

Het idee van deze DIY is dat je een naamplaatje in een kurk van bijvoorbeeld een wijnfles steekt. Dit idee bedacht ik niet zelf, maar het kwam van Pinterest. Als eerste begon ik met het insnijden van de kurk. Kijk hier wel mee uit, want soms kan het snijden in kurk aardig stroef gaan, en je wil natuurlijk geen snee in je hand..!


Nadat je de snee hebt gemaakt, kan je verder met de kartonnen naamplaatjes. Ik heb rood karton gebruikt, omdat ik dit zo leuk vind passen bij al die Kerst kleuren (wat vaak rood, goud en groen is). Ik heb niet precies afgemeten hoe breed de kurken zijn, maar dat kan je doen en daar met het snijden of knippen van het karton rekening mee houden. Met karton bedoel ik trouwens gewoon dik papier.


Een naamplaatje is natuurlijk niet compleet zonder naam! Dus ik heb eerst geprobeerd met een stift (permanent marker) te schrijven op het karton, maar dat werd bij mij niet heel mooi. Dit betekent natuurlijk niet dat jij dat ook niet kan doen, laat lekker je creativiteit vrij en leef je uit! De laatste tijd ben ik met handlettering bezig (laatst plaatste ik dit artikel over handlettering op onderzetters), en voor de naamplaatjes leek het me leuk om hier handlettering voor te gebruiken. Ik wilde eerst hele sierlijke letters proberen, maar dat was nog niet weggelegd voor mij, het was nog te moeilijk. Daarom heb ik een ander, makkelijker lettertype gekozen. Met dat lettertype heb ik de namen op de naamplaatjes geschreven.


Ten slotte is het de beurt aan alle andere creativiteit en DIY spullen die je in huis hebt! Ik heb zelf washi tape gebruikt om de onderkant van het kartonnen naamplaatje op te leuken (en hierdoor bleef het ook beter in de kurk zitten), en ik heb met een pons een sterretje uit goud papier gehaald en deze in de rechterbovenhoek geplakt met dubbelzijdig tape.


Zo zie je maar dat je van iets heel simpels toch een leuke DIY kan maken voor deze Kerst! Psst..! Vergeet je niet waar Kerst om draait? Het draait namelijk om de geboorte van Jezus Christus!

Have fun!
Tessa

Wat je misschien ook leuk vindt:

Kerst DIY: kurken naamplaatjesThe DIY Life - Nederlandse DIY blog
© The DIY Life, 2015-2019. Mogelijk gemaakt door Blogger.